Högre elpriser hotar

Nya tuffa regler för elbolagen om avbrottsersättningar drabbar bara kunderna.
Det menar Gunnar Eikeland, VD för Luleå energi, som vädjar till Mona Sahlin om att slopa regelskärpningen.
? Det blir dyrare och det finns bara en som betalar, det är kunden, säger han.

LULEÅ2005-10-20 06:30
Efter stormen Gudrun restes krav på bättre möjligheter för kunder som drabbats av långa elavbrott att sätta press på elbolagen.<br>Det ledde till nya regler om att kunder ska ha strömmen tillbaka efter tolv timmar eller en avbrottsersättning. Ersättningen växer dessutom ju längre tid kunden får vänta på sin el.<br>Reglerna ska passera riksdagen senare i år och förväntas börja gälla från 1 januari.<br>Men Gunnar Eikeland, VD på Leab, vädjar nu i ett e-brev till miljö- och samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin om att reglerna inte ska införas. Han tror inte att det kommer att gynna kunderna generellt.<br>Prishöjningar<br>&nbsp;? Nej, jag är rädd för att det verkar prishöjande. Vi har gjort en stor kundundersökning och det står klart att de allra flesta är nöjda. Folk tycker att leveranssäkerheten fungerar bra, även de som bor i glesbygd. Och man vill framför allt inte betala mer, betalningsviljan är ytterst modest, säger han.<br>Leab har räknat på hur den nya tolvtimmarsgränsen påverkar dem.<br>&nbsp;? I dag kan vi inte garantera att vi fullt ut kan säkra upp inom tolv timmar efter en svår storm. Vi har beräknat att det kräver en fördubblad investeringstakt de närmaste åren. I dag investerar vi 25?30 miljoner kronor per år på värt elnät. De nya reglerna innebär 150 miljoner kronor ytterligare inom fem år, säger Gunnar Eikeland.<br>Öka takten<br>Leab skulle behöva öka takten när det gäller att isolera luftledningar eller ersätta dem med jordledningar.<br>&nbsp;? De kostnaderna måste vi plocka tillbaka och det finns bara en som betalar, det är kunden, säger Eikeland.<br>Och det priset genom höjda eltaxor är inte kunden villig att betala, enligt Leabs kundundersökning. <br> Det finns dock en möjlighet till, att avstå från extra investeringar och betala avbrottsersättningarna.<br>&nbsp;? Ja, och det håller vi på att räkna på. Helgens höststorm är ju i det fallet en bra körare. Vi hade ju då ett antal kunder som förlorade strömmen i mer än tolv timmar. Vi håller just på att se vad det skulle ha kostat oss med de nya reglerna men de siffrorna är inte klara än, säger Eikeland.<br>Han vill också peka på en annan faktor att inte införa de nya reglerna.<br>Säkerheten<br>&nbsp;? Säkerheten för våra anställda. Det kan bli så att vår personal går ut innan det mojnar och börjar röja fällningar medan stormen fortfarande pågår. Vi kommer inte att åsidosätta säkerheten men med tolvtimmarsgränsen uppstår lätt en hets, säger han.<br>Något svar har inte Leabs VD fått från Mona Sahlin.<br>&nbsp;? Nej, man är väl för liten här i världen. Men innan de fastställer dessa regler bör man titta lite på frågan från olika håll. Jag förstår bakgrunden och är inte orolig för Leabs räkning men efter Gudrun uppstod ett behov av att visa politisk handlingskraft och så fick vi dessa nya regler. Men jag tror inte de har kundernas stöd, säger han.<br>Om reglerna vinner kraft innebär det att kunder som har elavbrott i mer än tolv timmar har rätt till ersättning motsvarande 25 procent av nätavgiften (lägst 800 kronor). Vid längre avbrott stiger summan. Maxibeloppet är tre års nätavgifter.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om