Höjd lön - om betygen höjs
Låga betyg av både kunder och personal - Almi i Norrbotten får underkänt.Då får Almi en idé - vi höjer lönerna om betygen också höjs.- Det var ett sätt att få upp lönerna, säger Bo Linder, Sif:s klubbordförande.
Pengarna betalas endast ut om de anställda förklarar sig nöjda i den årliga medarbetarenkäten (nöjd medarbetarindex - NMI).
I det lokala avtalet, som slöts 2005, är parterna överens att lönerna ska höjas med 2,1 procent under 2006.
Men detta endast under förutsättning att NMI höjs till minst 4,0 på en femgradig betygsskala.
Det ställs även krav på förbättrade resultat i den kundenkät som också görs varje år (NKI).
Legat dåligt till
Bo Linder är klubbordförande för Sif på Almi.
- Ja, vi har ju legat lite dåligt till i enkäterna även om det har skett en förbättring, säger han.
Linder anser inte att uppgörelsen ska tolkas som att Almis ledning vill köpa sig bättre betyg i form av högre NMI-resultat.
- Nej, vi lyckades få lite medel avsatt för lönehöjningar på detta sättet. Vi försökte på andra sätt men då kom vi inte längre, säger han.
Sif:s ombudsman Stig Hedberg blir dock högst förvånad när han får kännedom om avtalet via Kuriren.
- Det kände jag inte till, det känns som ett sånt avtal kan ge upphov till en konstig relation mellan medarbetare och ledning, säger han spontant.
Kan man tolka avtalet som att ledningen för Almi Norrbotten vill köpa sig bättre betyg av medarbetarna?
- Ja, så kan man tolka det, utan vidare. Nu vill jag inte påstå att man gör det men det resonemanget kan jag mycket väl köpa. Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga, det här är något jag måste informera mig om, säger Hedberg.
Koncernen Almi gör dessa enkäter varje år, både bland kunder och anställda.
Vägrar lämna ut resultat
Under en rad år har Norrbotten placerat sig långt ned på rankingen, om inte sist så alltid bland de sista. Det gäller enligt uppgift båda enkäterna.
Resultaten från enkäterna skickas till Almi centralt. Där vägrar man dock att lämna ut resultaten från personalundersökningarna med hänvisning till "personlig integritet".
Dessutom krånglar man med kundenkäterna och skickar först ett intetsägande material som är en sammanfattning av undersökningen för hela koncernen. Det materialet innehåller inget om resultaten på Almi Norrbotten eller andra dotterbolag, ej heller förhållandena dem emellan
När Kuriren begär de resultaten vägrar Almi att lämna ut dem.
<P>Läs mer:<BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=1217263&CategoryID=2764&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2&ParentID=">Företaget ska skärskådas, Norrbottens-Kuriren 20 juni 2006</A><BR><BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1217265&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Höjd lön - om betygen höjs, Norrbottens-Kuriren 20 juni 2006</A><BR><BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1217278&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Chefen tillbakavisar kritiken, Norrbottens-Kuriren 20 juni 2006</A><BR><BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1217264&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Väntar bara på sparken, Norrbottens-Kuriren 20 juni 2006</A> </P>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!