För MTAB, som fraktar Àgaren LKAB:s jÀrnmalm, finns inget alternativ, resonerar vd Göran HeikkilÀ.
- Vi kan inte köra lastbil utan mÄste anvÀnda jÀrnvÀgen. Höjs en avgift utan att vi fÄr nÄgot för pengarna, bÀttre kvalitet, dÄ Àr det en ren avgiftshöjning. Det har vi sagt i vÄr remiss. Ju högre avgift
desto mer försÀmras vÄr konkurrenskraft, sÀger han.
Rullar ut
Kommentarerna frÄn tung industri i Norrbotten Àr alltsÄ att dyrare transportkostnader sinkar bolagen och miljöspÄret.
Smurfit kappa kraftliner i PiteÄ Àr ett av de verkligt stora pappersbruken i Europa. En tredjedel av papperet gÄr pÄ tÄg. TÄgtrafiken bedrivs i samarbete med flera skogsindustrier i landet.
Bolagets logistikchef Sture Ăberg medger att banavgifterna i Sverige nu inte Ă€r höga, jĂ€mförelsevis.
- Men inte sÀrskilt mÄnga lÀnder Àr sÄ lÄngstrÀckta och glest befolkade. Vi Àr ju ocksÄ rÄvaruleverantörer och sÀrskilt kÀnsliga för förÀndringar i tranportpriset.
Han pÄpekar att sjöfrakterna pÄverkas av att drivmedlet blivit dubbelt sÄ dyrt pÄ enbart nÄgot Är.
Oavsett transportsÀtt efterstrÀvas effektivitet.
- Ett persontĂ„g kan ha fyra vagnar, gods har i regel kring 20 och varje tĂ„g bestĂ„r av vĂ€lfyllda vagnar, exemplifierar Sture Ăberg. Samlade aktiviteter pĂ„ spĂ„ret borde avspegla sig i gynnsamma banavgifter, resonerar han.
Styr tillbaka
Sture Ăberg kĂ€nner inte till den rapport om effekterna frĂ„n kraftigt höjda banavgifter som Kuriren rapporterar om. DĂ€remot slĂ„r han fast att kraftiga höjningar fĂ„r följder för bruket, som tillverkar papper till wellpapplĂ„dor och har konkurrenter i olika lĂ€nder.
- De flesta av vÄra konkurrenter kan köra bil direkt till kunderna. Det vore olyckligt om man höjer banavgifterna pÄ ett sÄnt sÀtt att man styr tillbaka volym till bil, sÀger han. Transportstöd utgÄr inte.
SSAB anser att det Àr hög tid att ta ett nationellt grepp om avgifter som rör infrastrukturen, sÄ att inte svenska nÀringslivets konkurrenskraft skadas.