Höjningar gynnar transporter med lÄngtradare

Med dyrare jĂ€rnvĂ€gsfrakter bromsas övergĂ„ngen frĂ„n bil till tĂ„g, bedömer Sture Öberg, logistikchef vid Smurfit Kappa i PiteĂ„.

RULLA LÅNGT. Pappersbruket Smurfit kappa i PiteĂ„ lever med lĂ„ngvĂ€ga transporter.

RULLA LÅNGT. Pappersbruket Smurfit kappa i PiteĂ„ lever med lĂ„ngvĂ€ga transporter.

Foto: Pierre Alexandersson

LuleÄ2011-05-27 06:00

För MTAB, som fraktar Àgaren LKAB:s jÀrnmalm, finns inget alternativ, resonerar vd Göran HeikkilÀ.

- Vi kan inte köra lastbil utan mĂ„ste anvĂ€nda jĂ€rnvĂ€gen. Höjs en avgift utan att vi fĂ„r nĂ„got för pengarna, bĂ€ttre kvalitet, dĂ„ Ă€r det en ren avgiftshöjning. Det har vi sagt i vĂ„r remiss. Ju högre avgift
desto mer försÀmras vÄr konkurrenskraft, sÀger han.

Rullar ut
Kommentarerna frÄn tung industri i Norrbotten Àr alltsÄ att dyrare transportkostnader sinkar bolagen och miljöspÄret.

Smurfit kappa kraftliner i PiteÄ Àr ett av de verkligt stora pappersbruken i Europa. En tredjedel av papperet gÄr pÄ tÄg. TÄgtrafiken bedrivs i samarbete med flera skogsindustrier i landet.

Bolagets logistikchef Sture Öberg medger att banavgifterna i Sverige nu inte Ă€r höga, jĂ€mförelsevis.

- Men inte sĂ€rskilt mĂ„nga lĂ€nder Ă€r sĂ„ lĂ„ngstrĂ€ckta och glest befolkade. Vi Ă€r ju ocksĂ„ rĂ„varuleverantörer och sĂ€rskilt kĂ€nsliga för förĂ€ndringar i tranportpriset.

Han pÄpekar att sjöfrakterna pÄverkas av att drivmedlet blivit dubbelt sÄ dyrt pÄ enbart nÄgot Är.

Oavsett transportsÀtt efterstrÀvas effektivitet.

- Ett persontĂ„g kan ha fyra vagnar, gods har i regel kring 20 och varje tĂ„g bestĂ„r av vĂ€lfyllda vagnar, exemplifierar Sture Öberg. Samlade aktiviteter pĂ„ spĂ„ret borde avspegla sig i gynnsamma banavgifter, resonerar han.

Styr tillbaka
Sture Öberg kĂ€nner inte till den rapport om effekterna frĂ„n kraftigt höjda banavgifter som Kuriren rapporterar om. DĂ€remot slĂ„r han fast att kraftiga höjningar fĂ„r följder för bruket, som tillverkar papper till wellpapplĂ„dor och har konkurrenter i olika lĂ€nder.

- De flesta av vĂ„ra konkurrenter kan köra bil direkt till kunderna. Det vore olyckligt om man höjer banavgifterna pĂ„ ett sĂ„nt sĂ€tt att man styr tillbaka volym till bil, sĂ€ger han. Transportstöd utgĂ„r inte.

SSAB anser att det Àr hög tid att ta ett nationellt grepp om avgifter som rör infrastrukturen, sÄ att inte svenska nÀringslivets konkurrenskraft skadas.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om