EU-kommissionens nya riktlinjer om offentlig finansiering för flygplatser blev klara på torsdagen. De ger fortsatt utrymme för Sveriges samtliga regionala flygplatser att fortsätta sin finansiering som den ser ut idag.
– Detta är en arbetsseger för våra flygplatser. Sverige höll på bli det land som riskerade drabbas värst men jag tror våra ansträngningar har burit frukt. Kommissionen har förståelse för våra speciella förhållanden, säger Peter Larsson, VD för Sveriges regionala flygplatser (SRF) i ett pressuttalande.
Kommissionens nya riktlinjer begränsar hur statsstöd kan tillåtas för flygplatser. Men det finns en särskild lag som hanterar samhällskritiska funktioner och det ger ett fortsatt utrymme för att flygplatserna kan fortsätta finansieras med offentliga pengar.
– Vi har känt ett gott stöd från flera aktörer som hjälpt oss driva våra frågor och skapat förståelse för våra svenska förhållanden. Det har varit avgörande för, säger Peter Larsson.
Det är de långa avstånden i Sverige som fått EU-kommissionens förståelse. 37 flygplatser i landet är medlemmar i SRF och berörda i Norrbotten är Pajala, Gällivare och Arvidsjaur.