Hot mot länets hamnar

Nu börjar kampen för hamn-arna i Norrbotten.
Luleå och Piteå riskerar att ställas utanför när regeringen utser landets viktiga hamnar.
? Det accepterar vi aldrig, säger kommunalrådet Karl Petersen och manar till regional samling.

LULEÅ2006-03-30 06:30
Tre år försenad lägger nu regeringen fram sin trafikpolitiska proposition. Den har föregåtts av stor oro bland hamnstäderna i landet, inte minst i norr.<br>Redan i juni förra året skrev Kuriren om faran med att skapa ett antal statligt strategiska hamnar. Då talades det om nio hamnar och att Gävle blir den nordligaste.<br>De hamnarna ska ingå i ett nationellt stomnät med särskild betydelse för godstrafiken. De ska även prioriteras när det gäller investeringar och stöd, både nationellt och från EU.<br>Ett sådant beslut skulle även kunna innebära att isbrytarflottan flyttas från Luleå till Gävle.<br>Mot allt detta har närings-livet, politiker och hamnchefer i norra Sverige reagerat. Redan i september skrev till exempel de tre kommunalråden i Luleå, Piteå och Skellefteå gemensamt till infrastrukturminister Ulrika Messing, för övrigt själv från Gävle, i frågan.<br>Strategiska hamnar<br>Där kallas tankarna på de nio strategiska hamnarna ?ett dråpslag mot oss i den här regionen?.<br>&nbsp;? Vi vill träffa henne. Vi måste försvara våra kommuner och det är en uppgift för inte bara för oss utan även vår landshövding och alla våra riksdagsledamöter, säger Petersen.<br>På onsdagen samtalade han med landshövding Per-Ola -Eriksson i frågan.<br>&nbsp;? Vi kommer aldrig att acceptera detta. Luleå hamn har en otroligt stort tonnage och staten kan inte anse att Gävle ska vara den nordligaste strategiska hamnen. Luleå, Piteå och Skellefteå måste också ingå, säger Petersen.<br>I själva propositionen nämns inte vilka hamnar som ska få vara med.<br>Därför vill Petersen samtidigt tona ned farhågorna.<br>&nbsp;? Än så länge är det rena spekulationer och jag tror det stannar vid det, säger han.<br>När det gäller isbrytarnas flytt till Gävle finner Petersen det osannolikt.<br>&nbsp;? Isbrytarna nämns ju inte alls i sammanhanget, säger han.<br>Även riksdagsman Krister Hammarbergh (m) vill tona med hotet. <br>&nbsp;? Det är självklart att Luleå ska vara med, hamnen är fjärde störst i Sverige när det gäller gods. Och Piteå och Luleå bör räknas som en hamn i sammanhanget, säger han.<br>Hammarbergh menar dock att tanken på ett nät av strategiska och statligt finansierade hamnar är rätt.<br>&nbsp;? Men i propositionen nämns inget konkret om vilka hamnar eller hur många. Det är irriterande och en svaghet, säger han.<br>Nyligen flyttats<br>Även Hammarbergh finner det svårt att tro att isbrytarna ska få en ny hemmahamn.<br>&nbsp;? De har ju nyligen flyttats från södra Sverige till Luleå. Det vore ju dumt att flytta dem söder-ut igen. Vi har kollat detta med generaldirektören för Sjöfartsverket i dag och det finns inga såna planer, säger han.<br>Enligt propositionen ska en förhandlingsman utreda vilka hamnar som ska ingå i nätet av strategiska hamnar. I det arbetet ska även hamnarnas kunder konsulteras..<br>Men Krister Hammarbergh vill höja ett varningen finger för metoden.<br>&nbsp;? När arbetat är klart ska regeringen ta beslut. Det är inte bra, det betyder att riksdagen inte får något inflytande över vilka hamnar som kommer ifråga, säger han.<br>I den skrivelse som de tre kommunalråden skickat till Messing pekas på det stora godstonnage som fraktas över de tre hamnarna ? totalt 11,2 miljoner ton varav Luleå står för 7,6 miljoner ton.<br>Dessutom framhålls att många stora nationellt viktiga basindustrier fraktar sitt gods via dessa hamnar; LKAB, SSAB, Kappa, SCA, Billerud och Boliden.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om