Hotet mot mångfalden

Färre och större ägare av den svenska mediamarknaden är hot mot mångfalden och ytterst ett hot mot demokratin.
Det är också en förlust i kampen om upphovsrätten som förs mellan Tidningsutgivarna och journalistförbundet.

LULEÅ2006-03-20 06:30
? Men vi kommer aldrig att vika oss. Vi ska dra igång en ordentlig kampanj och uppvakta alla parter för att man ska förstå de allvarliga konsekvenserna om inget görs, säger Svenska Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén som i helgen gästade Luleå. <br>Det var stora och oerhört viktiga frågor som journalister i Norrbotten diskuterade i Luleå i lördags när SJF:s ordförande Agneta Lindblom Hulthén gästade Luleå. <br>Upphovsrätten, storkoncerntänkandet och bolagiseringar inom mediabranschen var bland annat ämnen som diskuterades.<br>Hur påverkar det konkret journalisterna och i slutänden produkten. <br>Flerårig kamp<br>Under flera år har en kamp mellan Svenska Journalistförbundet och Tidningsutgivarna förts gällande upphovsrätten. <br>Kampen gäller kortfattat vem, och till vilket pris, som har rätten till det material som journalister producerar. <br>Ägarna vill använda materialet fritt och även kunna sälja det vidare till andra precis som om det vore en stol som journalisten tillverkat. <br>Journalistförbundet vill förenklat uttryckt att journalisten i så stor omfattning som möjligt ska ha rätten att bestämma över materialet och om huruvida det ska säljas vidare och till vem. Och framför allt att journalister ska ha skälig ersättning då materialet publiceras på flera ställen. <br>Lokala avtal<br>Men där är TU och SJF långt ifrån varandra. Dock har enskilda och lokala avtal tecknats. <br> Bolagisering är ett sätt för ägarna att komma runt det hela. Då kan journalistens material användas fritt i ett stort media-företag och ägarna kan spara pengar genom att ett producerat material (text eller bild) kan användas fritt i flera tidningar och ägarna kan spara pengar. <br>En del enskilda tidningar bildar också nyhetsbyråer inom tidningen för att ägaren ska komma runt problemet.<br>Det här utvecklingen, plus att allt färre och större ägare dominerar på den svenska media-marknaden gör att Agneta Lindblom Hulthén med flera är mycket oroade inför framtiden. <br>Luktar 1800-tal<br>&nbsp;? Utbyte av material i en stort bolag luktar naturahushållning från 1800-talet, säger hon kritiskt. <br>&nbsp;? I och med att mångfalden försvinner hotas också demokratin. Det är en mycket oroande utveckling som vi måste få stopp på och vända. Människor i ett samhälle måste få se och höra olika vinklar på saker och inte matas med samma information som det blir när samma material presenteras i många sammanhang. Snart finns det inga goda publicister kvar inom branschen och det är bara såna som är intresserade av siffror som styr och ägarna ställer allt högre och högre krav på avkastning. Fler och fler lokalredaktioner läggs också ner, säger SJF:s ordförande Agneta Lindblom Hulthén. <br>Kampanj<br>Hon fortsätter:<br>&nbsp;? Men vi ska köra igång en ordentlig kampanj där vi ska uppvakta en mängd parter, bland annat politiker som tyvärr inte ännu förstår vilka konsekvenser det här kan få på den svenska mediamarknaden. Fler och fler skandinaviska mediaföretag kan också i framtiden komma att bli uppköpta av utländska bolag. <br>Om det inte blir någon lösning på problemet, är du beredd att ta ut dina medlemmar i strejk?<br>&nbsp;? Det har varit nära ett par gånger, men vi ska göra allt för att undvika det. Det förlorar branschen på. Men jag kan ändå inte utesluta det, svarar Agneta Lindblom Hulthén. <br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om