Hylla i stället för att skälla

Hyllad för att han erkände att han glömt ett verktyg på landningsbanan. Det blev en flygtekniker på ett amerikanskt hangarfartyg.
? Företag borde införa samma system, det skulle höja driftsäkerheten och därmed lönsamheten, säger Sandy Dunn som är expert på underhåll.

LULEÅ2005-02-19 06:30
Öka driftsäkerheten och därmed lönsamheten. Det var syftet med en konferens som hade temat Svensk industri står stilla ? helt i onödan, som ägt rum i två dagar i Luleå. Bakom konferensen stod branschorganisationen Underhållsföretagen. Målet är att ta efter Japan där företagen har en mycket hög driftsäkerhet, i topp ligger Toyota på 92 procent. Det ska jämföras med svensk industri som i genomsnitt ligger på 60 procent.<br>Det förklaras med att svenska företag bara gör underhåll när en maskin går sönder, i Japan görs underhåll kontinuerligt.<br>En av talarna på konferensen var Sandy Dunn från Australien som är expert på underhåll och driftsäkerhet. Enligt Dunn styrs företag och organisationer på ett felaktigt sätt som gör att driftsäkerheten blir låg. Det i sin tur leder till stillestånd och därmed minskad lönsamhet.<br>Glömde verktyg<br>Men det finns enkla metoder att ändra på det här. Dunn tog som exempel det som hände på ett amerikanskt hangarfartyg för en tid sedan.<br> ? En flygmekaniker hade servat ett plan. När han var klar lämnade han flygdäck. Samtidigt undersökte han sin väska och då såg han att det fattades ett verktyg. Han gick direkt till sin närmaste chef och berättade vad som hänt.<br>Fartygets befälhavare stoppade alla starter och landningar tills dess att verktyget hade hittats. Sedan kallades all personal upp på däck.<br> ? Då hyllades flygteknikern. Enligt befälhavaren var mannen modig som berättat om sitt misstag trots att det var pinsamt för honom. Men om mannen inte hade berättat att han glömt sitt verktyg hade en allvarlig olycka kunnat inträffa.<br>Relativt enkelt<br>Dunn jämför det systemet med det som finns inom de flesta företag i västvärlden.<br> ? Som regel straffas en anställd om han eller hon berättar om misstag som de gjort. I stället borde företagen uppmuntra anställda att rapportera alla fel och misstag som görs. Om det skulle ske skulle man precis som inom det militära upptäcka brister i maskiner och/eller organisationen och kunna åtgärda det.<br>Sandy Dunn säger att åtgärderna är relativt enkla men de ger bra resultat: driftsäkerheten ökar och därmed lönsamheten men inte bara det.<br> ? Många arbetsplatsolyckor kan undvikas om anställda berättar om alla tillbud som inträffar, då kan företaget åtgärda orsaken till bristerna. Så vinsten blir dubbel, ökad driftsäkerhet och lönsamhet och färre arbetsplatsolyckor.<br>Kör truck på rätt sätt<br>Samtidigt talar han om flera åtgärder för att minska driftstopp.<br> ? Gruvföretag i Australien försöker anställa allt fler kvinnliga truckförare. Anledningen är att kvinnor är mer försiktiga med de dyra maskinerna än vad män är. Kvinnorna använder truckarna på rätt sätt, att flytta upp till 300 ton malm. De manliga förarna verkar tro att de kör Formel 1-bilar och därför slits truckarna och det kostar mycket pengar.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om