Ica och Coop en klimatfråga
När partipolitiker i Luleå deklarerade hur de vill avvärja klimathotet dök ett gammalt ämne upp: Storheden. - Inte var det konsumentmakten som placerade handeln utanför stan, konstaterade Göran Mattsson, i publiken.
Enighet fanns om behovet av att satsa mer på kollektivtrafiken i Luleå.- Den har ökat, men inte i marknadsandel eftersom biltrafiken också ökar, sade Bertil Bartholdsson, vänsterpartiet. Han vill ta bort gatuparkeringar och inrätta bilpooler.Energieffektiviseringar som med energisnåla hus, utbyggd fjärrvärme och satsning på biogas föreslogs. Norrbotniabanan efterlystes.Annika Eriksson, miljöpartiet, påtalade att det trots Agenda 21 och andra arbeten för miljön händer för lite.- Tala inte så mycket om procenttal, vi måste göra allt vi kan.Från publiken konstaterades att betydelsen av samhällsplanering glömts bort. Någon i politiska panelen nämnde att Storheden tillkommit som följd av konsumentmakt, och då var inte längre Göran Mattsson tyst.- Vi var ju förtvivlade över detta. Det var det sämsta för miljön. I den forsatta planeringen måste vi förhindra sånt här, sade han.I onödan
Inför Kuriren konstaterade han att Luleåborna kör bil helt i onödan till Storheden. Han håller med Annika Eriksson, som menar att mat ska handlas i stan.- När Storheden tillkom var inte klimatfrågan på tal, men i vart fall avgaser och miljö. Mycket av hanteringen av klimatfrågan handlar om uppoffringar, sade Göran Mattson.Industrins handel med utsläppsrätter på koldioxid klöv panelen. Somliga ser ingen verkan av det.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!