Infart inför nytt beslut
Hur ta sig till Luleå?Frågan öppnas eftersom Vägverket ska revidera investeringsplanerna och ompröva behovet av ny infart via E 4-flygplatsen-Luleå.Likaså ställs frågan om det behövs en ny bro över Luleälven.
En stor fråga blir den omtalade omdragningen av E 10 i Kiruna. Likaså omtalat är vägprojektet Boden-Luleå, där enbart första delen ligger hitom 2010.
Kallax och Grandenleden
Evighetsfrågan om hur man ska ta sig in i Luleå får också ny prövning. Senast Vägverket fattade beslut sades att det kan ske på två sätt:
nn Etapp 1, med nuvarande byggstart bortom 2012, omfattar avfart från E4 söder om Gäddvik. Därifrån går ny väg bakom byn till infarten mot Kallax flygplats. Där sammanstrålar olika vägar. Bilister som ska till Luleå svänger mot Bergnäsrondellen och Bergnäsbron.
nn Etapp 2 gäller Grandenleden och finns inte med i nuvarande plan. Byggs leden svänger bilarna av E 4 vid första trafikplatsen norr om Gäddvik, kring Karlsvik. Via en bro över ön Granden tar sig bilisterna genom skogen till Bergnäsrondellen, där de får välja att åka till Kallax eller Luleå stad.
Nyttan med en väg från E 4 till Kallax-Bergnäset-Luleå anges vara dels att kommunikationerna till flyget förbättras och dels kommer man bort från olägenheterna med mycket trafik i Gäddvik.
För Grandenleden finns tre alternativ; öst, mitt och väst. Förstnämnda alternativet skrotades vid tidigare bedömning. Projektet innehåller alltså ett brobygge över älven. Det blir dyrt. Samtidigt har projektet lett till protester i Luleå eftersom naturomgivningen anses värd att få vara i fred.
Inte Petersens favorit
- Bedömningen då beslut togs var att kombinationen av de här projekten ger mest nytta för samhället, återger Peder Henriksson, objektplanerare vid Vägverket, efter en titt i handlingarna.
- Leden till Kallax är viktig, den behöver bli av. Grandenleden ligger långt bort. Frågan är om den överhuvudtaget behövs, säger Luleås kommunalråd Karl Petersen. Påverkan på naturomgivningen manar till extra försiktighet, reflekterar han.
Dessutom spåret
För Norrbotniabanan finns alltjämt flera alternativ in och ut ur Luleå. Dras järnvägen förbi flygplatsen kan en lösning vara att ligga nära landsvägen till Kallax.
- Några detaljdiskussioner har vi inte haft, kommenterar Malin Fahller, utredningsledare vid Banverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!