Inga anbud – då blir lösningen åter helikopter

Långsiktigt är svävare det enda alternativet för förfallstrafiken men på kort sikt väntar betydligt mer högtflygande transporter för skärgårdens bofasta befolkning. 
Det blir nämligen helikopter även under vårens förfall.

Förfallstrafiken i slutet av 2024 fick genomföras med helikopter och det blir lösningen för skärgårdsborna även under vårens förfall. Luleå kommun har inte fått in något anbud gällande svävartrafik.

Förfallstrafiken i slutet av 2024 fick genomföras med helikopter och det blir lösningen för skärgårdsborna även under vårens förfall. Luleå kommun har inte fått in något anbud gällande svävartrafik.

Foto: Johnny Stålarm

Luleå2025-03-31 05:00

Vi är snart inne i april och då närmar det sig den tid på våren när det börjar vara besvärligt för skärgårdens fasta befolkning att ta sig till och från sin ö.

Den så kallade förfallstrafiken inträffar två gånger per år, sent på hösten och på våren, när isen inte är att lita på och båt inte heller är möjlig. Tidigare år har kommunens förfallstrafik körts av entreprenörer och så var fallet även inför höstens trafik men när den aktuella entreprenören sålde sin svävare hamnade kommunen i en sits där det gällde att hitta en ny snabbt och kommunen öppnade upp för anbud.

undefined
Förfallstrafiken i slutet av 2024 fick genomföras med helikopter och det blir lösningen för skärgårdsborna även under vårens förfall. Luleå kommun har inte fått in något anbud gällande svävartrafik.

Det misslyckades och nu är det, om inget svävarmirakal inträffar, klart att även vårens transporter av de bofasta kommer ske med helikopter. Något anbud har inte kommit in denna gång heller. Helikopterturer är kostsamma och inte en hållbar lösning men just nu ser Ove Forsberg, avdelningschef kulturarv, skärgård och turism på Luleå kommun, ingen annan utväg.

– Det finns inget annat alternativ. Vi har sökt med ljus och lykta i hela Sverige men inte fått napp, säger Ove Forsberg.

Isläget är just nu varierande i skärgården och det kan skilja sig mycket åt mellan fjärdarna. Till Hindersön är det fortfarande bilväg som tar upp till hela sju ton och likaså till Sandön, däremot stängde nyligen vägen till Junkön på grund av att öppet vatten ätit sig närmare vägens sträckning.

undefined
Ove Forsberg, avdelningschef Kulturarv, skärgård och turism, ser inte helikopter som en långsiktig lösning men just nu finns inga andra alternativ.

Just på Junkön har kommunen en hel del saker på gång. Sjöbodbryggan har en glugg, bredvid bastun, och den kommer att byggas igen för att skapa mer plats på kajen och samtidigt tillförs även ytterligare plats för båtar att lägga till. Den nya ytan på bryggan blir en fin yta som exempelvis kan berikas med sittplatser.

– Det blir egentligen som en stor altan, säger Ove Forsberg.

På Junkön finns även ett museum med gamla föremål från skärgården samt en sjöboda med gamla båtmotorer. Här kommer det också hända saker framöver. Museet ska förnyas och utvecklas.

– Vi har tagit fram en förstudie för att uppdatera museet, säger Ove Forsberg.

Fler personporträtt med skärgårdsprofiler, ett barnområde, koppling till nutid samt interaktiva inslag och digitala lösningar är saker som fattas i dag enligt förstudien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!