Inga pengar till Norrbotniabanan

Pengar till Norrbotniabanan saknas i regeringens budget.
En möjlig öppning är att SCA, Boliden med flera företag betalar en del av järnvägen.

LULEÅ2006-10-17 06:00
Mats Odell, tidigare kommunikationsminister och nu kommunminister, talade infrastruktur i Luleå i går. Då tog han upp nya regeringens tankar kring privata/offentliga pengar (Private Public Partnership) till vägar och järnvägar. Förre näringsministern Björn Rosengren var också inne på den linjen.
Staten och privata företag kan samsas om betalningen för byggen som gynnar involverade företag. Med partnerskapspengar blir listan över väg- och järnvägsprojekt längre än med enbart skattemedel. Det skulle i så fall vara hoppet för ivrare att få Norrbotniabanan byggd. Några löften gav inte Mats Odell kring kustjärnvägen. En första fråga är om banan är lönsam. Där tvivlar ju Banverket.
Mats Odell redovisade i varje fall gången för hur regeringen ska ta sig an framtida projekt.
- Alla angelägna infrastrukturprojekt ska sammanställas efter samhällsekonomisk lönsamhet och genomföras efter vad de samhällsekonomiska fördelarna motiverar. Vi är beredda ta bort peststämpeln på partnerskapsfinansiering, sade Mats Odell.
När Alliansen i mars i år besökte Skellefteå gav Bolidens koncernchef Jan Johansson signalen att Boliden kan medverka i bygget av Norrbotniabanan. " Vi kan tänka oss att man tar ut en extra avgift, en sorts amortering, för att vi åker på järnvägen. Vi är beredda att satsa om vi anser att vi har nytta av järnvägen. Men blir vi ensamma går det ju inte", sade Jan Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om