Ingen automatbana till Kronan

För många risker och frågetecken – därför säger kommunen nej till banan mellan Kronan och centrum.

NYGAMMAL TEKNIK. Det finns ingen automatbana i bruk i dag men allt bygger på en kombination av kända och fungerande tekniker enligt initiativtagarna.Bild: Nowaittransit AB

NYGAMMAL TEKNIK. Det finns ingen automatbana i bruk i dag men allt bygger på en kombination av kända och fungerande tekniker enligt initiativtagarna.Bild: Nowaittransit AB

Foto:

Luleå2013-08-19 20:06

I december berättade Kuriren om ett djärvt förslag för att lösa persontrafiken mellan centrum och den nya stadsdelen Kronan. En spårbunden automatbana tvärs över Skurholmsfjärden med en miljövänlig teknik som bygger på samma princip som berg- och dalbanor.

Bakom förslaget står det svenska bolaget Nowait transit AB som arbetar med en räls som är utvecklad i Luleå. Banan i Luleå var tänkt som en pilotanläggning som skulle kunna introducera tekniken på marknaden.

Kronan Exploatering AB gillade idén men kommunen säger nu nej efter en utredning av stadsbyggnadskontoret.

– Det är en för stor risk, säger kommunalrådet Karl Petersen.

Därför säger plan- och tillväxtutskottet nej. Man är orolig för att försöket misslyckas och vilka ekonomiska konsekvenser det i så fall får för kommunen. Vem betalar för att banan tas bort om försöket misslyckas, det är bara en av de frågor som kommunen inte anser sig ha fått bra svar på.

– Det är omöjligt för kommunen att ta ansvaret när det finns så många oklarheter. Det är lite för mycket risker, säger Anders Josefsson (M).

Kostnaden för banan har beräknats till 150 miljoner för att bygga den och tre miljoner per år i drift. Det kommunala bussbolaget LLT har som jämförelse sagt att de pengarna räcker till täta bussturer mellan Kronan och centrum.

Kommunen menar också att en sådan bana inte kan byggas förrän Luleå fått sitt nya resecentrum samt att banan inte kan kombineras med en gång- och cykelväg över Skurholmsfjärden, något som kommunen prioriterar.

– Den här typen av automatbana finns ju inte någonstans utom på någon flygplats, säger Petersen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om