Ingen cykelväg än

Knappast en hel cykelväg på 15 kilometer. Men kanske en bit här och där.- Dela upp och prioritera, uppmanade gatuchefen byborna längs Luleälvens södra strand.

INGA LÖFTEN. Den inbjudna panelen kunde inte lova någon cykelväg mellan Avan och Bergnäset. Från vänter Ronny Westerlund, Bergnäsets S-förening, gatuchef Göran Gabrielsson, Lenita Ericson, ordförande tekniska nämnden, regionchef Arnold Wonkavaara, Trafikverket, Lars Martinell, NTF och Rolf Modigh, Cykelfrämjandet.

INGA LÖFTEN. Den inbjudna panelen kunde inte lova någon cykelväg mellan Avan och Bergnäset. Från vänter Ronny Westerlund, Bergnäsets S-förening, gatuchef Göran Gabrielsson, Lenita Ericson, ordförande tekniska nämnden, regionchef Arnold Wonkavaara, Trafikverket, Lars Martinell, NTF och Rolf Modigh, Cykelfrämjandet.

Foto: Mats Bengtsson

Luleå2011-10-04 06:00

Befolkningen mellan Avan och Bergnäset traktar efter en säkrare trafikmiljö och en cykelväg står högst på önskelistan. Därför samlades ett drygt 60-tal bybor från Avan, Bälinge, Karlsvik och Gäddvik i Bälinge byagård för att träffa beslutsfattare från kommunen och Trafikverket.

Som Kuriren berättat finns det ett utbrett missnöje i området med den farliga trafikmiljön för oskyddade trafikanter.

- Det innebär att man begränsas i sin rörelsefrihet om man inte tar bilen. Och barnen kan inte färdas till varandra på ett säkert sätt, sade Annika Stävenborg Vennberg, Sandnäset.

2.000 fordon per dygn
Lars Martinell från NTF berättade att man utfört mätningar på väg 616 under en vecka i september. De visade på en trafiktäthet på cirka 2.000 fordon per dygn just då, något högre än normalt beroende på vägarbeten på väg 97 på andra sidan älven.

Det allvarliga är dock hastigheten.

- Vi mätte upp en medelhastighet på 92 kilometer i timmen, på 70-vägen, sade Martinell.

Argumenten för en gång- och cykelväg finns där; längs väg 616 rör sig gångtrafikanter, cyklister, barn, vuxna och hästar. Vägen är bitvis dåligt upplyst, saknar vägren och alltså trafikerad av både snabb och tung trafik.

Inte i planen
Men på frågan om Trafikverket planerade någon cykelväg svarade regionchefen Arnold Wonkavaara:

- Nej, det finns ingen sådan i våra planer.

En snabb huvudberäkning visar att en cykelväg från
Avan till Bergnäset skulle kosta runt 50 miljoner kronor. Det motsvarar nära ett helt års anslag för hela Norrbotten. Arbetet tar dessutom mycket lång tid, inte minst upprättandet av arbetsplaner.

Kommunens gatuchef Göran Gabrielsson pekade på att det byggs cykelvägar till byar men då främst de stadsnära. Han menade dock att det kan finnas mer fog för att skapa cykelvägar "inne i och mellan byarna".

- Bryt ned era önskemål i delar och prioritera, uppmanade Gabrielsson de närvarande.

Lämna förslag
Rolf Modigh från Cykelfrämjandet föreslog att de respektive byarna skulle lämna egna förslag på var de helst vill se cykelvägar.

Byborna hade många förslag på förbättringar och kritiken var hård mot bristande trafikövervakning - det går för fort både mellan och i byarna.

- Man får bara köra 30 inne i Avan men det är inte en jäkel som håller det, sade en kvinna.

Mötet arrangerades av Bergnäsets S -förening.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om