Ingen utmaning för huligan

Byt ut eller totalrenovera Connex 90 tågvagnar! Kravet kommer från länsstyrelsen och Banverket.
? Vissa vagnar är i så dåligt skick att inte ens den mest förhärdade fotbollshuligan skulle kunna förstöra något, säger, Bo-Erik Ekblom som är kommunikationsdirektör på länsstyrelsen.

LULEÅ2005-02-11 06:30
Den dåliga standarden på tågvagnar har fått länsstyrelsen att agera. Nu samarbetar man med Connex och Banverket. Helt nyligen avslutades en undersökning av 45 de 90 tågvagnar som Connex har. I det arbetat har ingått dokumentation av vagnarnas skick. Det ska resultera i en rapport som ska skickas till näringsdepartementet.<br> ? På näringsdepartementet har de ingen aning om i vilket skick som tågvagnarna är här uppe, det är därför som vi gör rapporten, säger Bo-Erik Ekblom.<br>Han talar om en standard på vagnarna som han anser vara under all kritik.<br> ? Städerskorna kan skrubba tills deras händer blöder, ändå blir det inte rent. Och det beror på att allting är sliltet och trasigt, säger Bo-Erik Ekblom.<br>Han säger att vagnparken är från 60-talet och från den tid när SJ hade ansvar för all tågtrafik.<br> ? Nu ägs vagnarna av SJ som hyr ut dem till Connex. Och SJ bryr sig inte om vagnarna utan låter dem förfalla. Och i takt med att vagnar blir gamla söder-ut köps det in nya och de gamla skickas hit till Norrbotten.<br> Så berättar Bo-Erik Ekblom om en färd som han gjorde mellan Kiruna och Narvik för en tid sedan.<br> ? Det fanns två vagnar och fyra toaletter men tre av toaletterna var stängda. Sätena var så trasiga att man borde haft en kroppskondom för att sitta där.<br>Att byta ut eller totalrenovera 90 tågvagnar är en mångmiljonaffär. Vad får dig att tro att regeringen skulle vilja satsa på det?<br> ? Regeringen skaffade nya Gotlandsfärjor som kostade många miljoner, därför borde man göra motsvarande satsning på tåg för oss här uppe.<br>Men har inte tågen konkurrerats ut av flyg?<br> ? I dag är det ofta billigare att flyga än att ta tåg men prisbilden kan ändras. Många männi-skor föredrar också att åka tåg. Därför anser vi att det är viktigt att behålla tågtrafiken, speciellt nattrafiken, säger Bo-Erik Ekblom.<br>Vad säger då en tågstäderska om de krav som länsstyrelsen, Banverket och Connex har? Kuriren ställde frågan till Märta Nyberg som har 30 års erfarenhet av arbetet.<br> ? De flesta vagnar är i mycket dåligt skick, sätena är slitna och väggarna har sprickor. Därför är det svårt att få riktigt rent. Och så känns det tråkigt att vi aldrig får nya fräscha vagnar hit upp, de enda vi får är gamla vagnar som skickas hit från södra Sverige. Varför är det så?<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om