Ingen väntan på tider

Inga väntetider till första besöket. Det är effekten av ett nytt arbetssätt som införts på den psykiatriska barn- och ungdomsmottagningen i Luleå och Boden.
Dessutom har väntetiden till behandling blivit mycket kort.

LULEÅ2005-10-18 06:30
Under 1990-talet och i början av 2000-talet var det mycket långa köer till den psykiatriska barn- och ungdomsmottagningen i Luleå?Boden. Patienterna kunde få vänta i upp till ett halvt år innan första besöket.<br>Allt detta har ändrats, nu är det inga väntetider till första besök. Och väntetiden på behandling är kort, omkring tre veckor.<br>Anledningen är ett nytt arbetssätt som personalen införde hösten 2001. Samtidigt som förändringsarbetet påbörjades fick man en slags kökortningspengar från staten.<br>Med hjälp av dessa pengar anställdes två personer. Och så började personalen att arbeta bort kön av patienter.<br>Snabb effekt<br>Effekten kom snabbt: på bara ett par månader lyckades man få bort den långa kön till behandling och till första besök. Men det är först nu som personalen offentliggör det goda resultatet av förändringsarbetet.<br>&nbsp;? Vi har väntat med att berätta om den fina utvecklingen eftersom vi ville vara säkra på att den skulle hålla, säger verksamhetschefen Lena Johansson.<br>På måndagen berättade hon och några kolleger om förändringsarbetet och det goda resultatet av den.<br>Samtidigt talade de om det gamla sättet att arbeta och hur ineffektivt det var. Det byggde på att ungdomar ringde till PBU för att få en första bedömning.<br>Uppgifterna samlades ihop och presenterades sedan i klump för personalen.<br>&nbsp;? Vi kunde ha upp till 40 olika ärenden. Det blev tungrott, speciellt som man inte kom ihåg fakta om de olika personerna. Vi arbetade på ett traditionellt landstingssätt och det var inte bra, säger Eva Gafvelin Ramberg.<br>Svagheter i systemet<br>Kollegan Diana Segerstedt nickar och talar om det gamla systemets svagheter.<br>&nbsp;? Jag kommer ihåg ett fall med en ung kvinna. Hon ringde och sade att hon ville komma till PBU. Eftersom hon inte verkade ha några större problem fick hon vänta i sex månader.<br>&nbsp;? När jag sedan träffade henne visade det sig att hon varit utsatt för sexuella övergrepp under en längre tid. Jag hade alltså gjort en missbedömning. Och det hände säkert flera gånger. Men nu arbetar vi på ett sätt som innebär större säkerhet för patienterna, säger Diana Segerstedt.<br>I det nya arbetssättet ingår att patienten alltid får träffa två personer ur personalen vid det första besöket.<br>Bollar uppslag<br>&nbsp;? Förr var vi bara en som träffade patienterna första gången. Vi trodde att det var effektivt men så var det inte. Nu kan vi bolla uppslag mot varandra och sedan dela upp arbetet. Och det har gjort att vi blivit mycket effektivare, säger Margareta Wikström.<br>Det nya arbetssättet har påverkat patienterna på flera sätt:<br>&nbsp;? Förr var det många som stod kvar i kön eftersom väntetiderna var så långa. Nu är det många som avslutar en behandling och som återkommer lite senare. De gör det eftersom det inte finns några kötider, säger Lena Johansson.<br>Allt fler patienter<br>Nu är det inte bara ett nytt arbetssätt som kapat köerna på PBU: man har lyckats rekrytera barnpsykiatriker.<br>Samtidigt har en oväntad utveckling ägt rum: under det senaste året har antalet patienter ökat med en fjärdedel.<br>&nbsp;? Vi vet inte vad ökningen beror på, kanske att det blivit färre skolkuratorer och att barn och ungdomar därför söker sig till oss. Vår ambition är ändå att vi ska klara av att ta hand om alla som söker sig till oss utan att det ska leda till en lång vårdkö, säger Lena Johansson.<br>PBU i Luleå?Boden har omkring 700 patienter varje år. Hälften av dem klarar sig med mellan en och fem behandlingar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om