Ingenjörerna bakom järnvägen

Det är mycket av ingenjörsjobb bakom planeringen för Norrbotniabanan och sammantaget är ett 80-tal personer i arbete, mer eller mindre.

KÄRNTRUPPEN. Malin Delvenne, Tobias Wärja, Urban Eriksson, Tomas Gustafsson, Jöran Gärtner, Jörgen Menmark, Monica Sandsten, Jacquline Håkansson, Eva-lotta Ögren, Marie Eriksson och Malin Fahller från Banverket jobbar alla med Norrbotniabanan.

KÄRNTRUPPEN. Malin Delvenne, Tobias Wärja, Urban Eriksson, Tomas Gustafsson, Jöran Gärtner, Jörgen Menmark, Monica Sandsten, Jacquline Håkansson, Eva-lotta Ögren, Marie Eriksson och Malin Fahller från Banverket jobbar alla med Norrbotniabanan.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-03-13 06:00
Långt ifrån alla arbetar heltid med frågan. Ett antal personer från Banverket arbetar med Norrbotniabanan, andra kan komma in i bilden en period. Konsulterna kommer företrädesvis från bolag i städerna Luleå, Umeå och Sundsvall. I vissa skeden kan flera konsultbolag vara igång, i andra skeden enstaka. Olika delsträckor
Bland konsultbolagen kan nämnas sådana som Vectura Luleå, samt WSP, Ramböll och Ångpanneföreningen. - Konsulterna kan vara ansvariga för olika delsträckor, beskriver Tomas Gustafsson, projektansvarig från Banverket för Norrbotniabanan. Av långsiktiga uppdrag märks geotekniska undersökningar, miljökonsekvensbeskrivningar och arbete kring vägomläggningar. I frågor som exempelvis rör påverkan av skog tas yrkespersoner kring skogsbruk in.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om