Inget besked om banan

Inga löften om Norrbotniabanan. Det var det enda löfte som infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd kunde ge när hon besökte Luleå på fredagen.

Luleå2011-10-29 06:00

Frågan om Norrbotniabanan jagar infrastrukturministern och regeringen. Men något besked kom inte Elmsäter-Svärd med när hon besökte Luleå.

På en presskonferens i samband med Turismforum 2011 berömde hon först sig själv och regeringen för att ha påverkat EU-kommissionen. Det gäller kommissionens beslut i förra veckan att prioritera den Botniska korridoren. Det handlar om järnväg längs den svenska ostkusten till Haparanda och vidare till Torneå och sedan söderut i Finland.

- Kommissionen hade aldrig kommit med den här rekommendationen om inte den svenska regeringen agerat.

Samtidigt talade Elmsäter-Svärd om det faktum att mycket återstår innan Bottniska korridoren och därmed Norrbotniabanan är prioriterad inom EU: både EU-parlamentet och ministerrådet ska också yttra sig i frågan. Men oavsett det kan EU:s intresse för denna järnvägssträcka sakna betydelse för regeringen.

- EU kan ställa så höga krav på byggandet av en järnväg att det blir billigare för oss att inte få stöd - det vet vi inte i dag.

Höga byggnadskostnader
Oavsett det ville inte Elmsäter-Svärd uttala stöd för att Norrbotniabanan bör byggas. I det sammanhanget talade hon om kostnaden för att bygga järnväg, en miljard kronor per mil. Enligt infrastrukturministern kräver det ordentliga överväganden innan regeringen kan fatta beslut om sådana investeringar.

Samtidigt sade hon att det förs diskussioner om att bygga järnväg på sträckan Skellefteå-Piteå. Ett problem gäller finansiering.

Elmsäter-Svärd talade om de saker som regeringen prioriterar, där ingår att bygga bort "flaskhalsar", punkter som har så dålig funktion att de sänker kapaciteten på järnvägsnätet.

- Det är inte så sexigt att fixa till krångliga växlar trots att det kan innebära att kapaciteten ökar betydligt på den aktuella sträckan.

Naturlig förlängning
Statsrådet sade att just detta, ökat underhåll, är något viktigt för att öka tillgängligheten på den svenska järnvägen. Hon talade också om dessa frågor med landstingsrådet Kent Ögren och Andreas Lind, vd för Norrbottens handelskammare.

Ögren säger att han ser en öppning när det gäller Norrbotniabanan: byggande av en järnväg mellan Skellefteå och Piteå. Han menar att det på sikt blir naturligt med en förlängning till Umeå respektive Luleå.

Handelskammarens Andreas Lind säger att han ser positivt på infrastrukturministern eftersom hon förstår de problem och behov som finns när det gäller godstransporter från och till länet.

- Från näringslivets sida får vi fortsätta och kämpa för att Norrbotniabanan ska byggas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om