Luleåborna och andra köper sina resor på internet numera.
– Det, i kombination med att branschen är hårt pressad, gör att vi måste minska våra kostnader, säger Kajsa Moström på Apollos presstjänst.
– Det är flygbolag som gör sina egna resor till exempel.
– Vi måste se över alla våra kostnader.
De tre heltidsanställda plus en på extratid får söka sig nya jobb när butiken slår igen i månadsskiftet januari/februari. Apollo har funnits i Luleå i 17 år.
– Vi har köpt våra resor på internet i flera år, så det är inget nytt, säger Kajsa Moström.
– Efterfrågan på personlig kontakt minskar allt mer.
Luleå, Stockholm och Malmö är de enda städer som i dagsläget har resebutiker med anställd personal. Apollo lägger ner också i Malmö, då det blir bara den stora butiken på Sveavägen i Stockholm som blir kvar.
Förutsättningen för att sälja resor på internet är naturligtvis att hemsidan fungerar. Det gjorde inte Apollos sida under en stor del av fredagseftermiddagen. Enligt företagets sida på Facobook hade resenärer haft svårt att nå sidan även på torsdagen. Apollo rådde sina besökare att prova en annan webläsare, eftersom man hade problem och en annan webbläsare eventuellt kunde lösa dessa.