Järnväg står mot stugor

Agneta Taube från Örebro har en stuga att bevaka i Luleå.  - Naturen blir ju förstörd, säger hon om Norrbotniabanans intåg.

GRÄVA I HISTORIEN. Olof Östlund och Frida Palmbo, Norrbottens museum, undrar om det finns kulturhistoriska lämningar där järnvägen ska dras.

GRÄVA I HISTORIEN. Olof Östlund och Frida Palmbo, Norrbottens museum, undrar om det finns kulturhistoriska lämningar där järnvägen ska dras.

Foto: Linda Wikström

Luleå2009-10-28 06:00
Hon tillhörde de som hörsammat Banverkets utlysta möten och fanns på plats i Kulturens hus i går där alla fick chansen att tycka till om den planerade järnvägen över Hamnholmen till Svartöstaden. Frågorna handlade om allt från valet av sträckning till om EU-bidrag kan utgå. På den senare frågan blev svaret ja.På plats fanns också Norrbottens museum, som funderar på om kulturhistoriska lämningar berörs av Norrbotniabanan.- Vi är här för att försäkra oss om hur det ser ut. I första hand måste vi bilda oss en uppfattning om vi måste börja planera för en arbetsplan, sade Olof Östlund, vid museet.Vid ombyggnaden av Haparandabanan fanns järnåldersboplatser som påfordrade grävningar. Olof Östlund, som arbetat vid Västerbottens museum, har varit med om Botniabanan, som snart är klar.Notviken bättre
Agneta Taube berörs av Norrbotniabanan.- Jag har ett älskat sommarställe på Hamnholmen och är orolig över att sträckningen ska dras där. Stugan blir nog kvar men attraktionsvärdet går förlorat. Det är bättre att dra järnvägen över Gäddvik-Notviken. Betyder det så mycket att ha så nära anknytning till flygplatsen? Man blir ju egoist men har du ett intresse ska man ju säga sin mening, sade hon.Sade sin mening till Banverket gjorde Sven-Erik och Ingrid Törnkvist, som också har en stuga på Hamnholmen.- Det billigaste alternativet är ju att gå över älven vid Gäddvik och jag antar att det också är det miljömässigt bästa alternativet, det påverkar minst om du följer E 4, sade Sven-Erik Törnkvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om