Järnvägen en höjdare

Tåget går på höjden. Norrbotniabanan ska stå på bropelare inte bara i vattnet utan hela vägen på land i Luleå.

RUNDAR SVARTÖSTADEN.  Banverket har försökt hitta en lösning som ger så lite störningar som möjligt, anser Malin Fahller och kollegan Ulrika Nilsson.

RUNDAR SVARTÖSTADEN. Banverket har försökt hitta en lösning som ger så lite störningar som möjligt, anser Malin Fahller och kollegan Ulrika Nilsson.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2009-10-21 00:00
Söderifrån ska tågen närma sig stan via en bro över Hamnholmen. Sedan järnvägen nått SSAB-kajen går den alltjämt vidare på bropelare. Tågen passerar mellan SSAB och Svartöstadens bostäder högt upp i luften. Passagerarna kommer att färdas på det sättet parallellt med Svartövägen till dess de åker in på gamla järnvägen, en bit från Mefos.Så här har Banverket ritat sitt förslag.Störningar
- Det kan bli så här. Vi har också tittat på alternativ där järnvägen ligger mer på bank. Järnvägen ska störa så litet som möjligt och du ska kunna passera den. Dessutom får det bara luta max tio promille på ny järnväg och här ska vi ta ner järnvägen från en bro på 22 meter, säger Malin Fahller, Banverket, projektledare för delen Gäddvik-Luleå.Svartöstaden är den stadsdel som påverkas mest av nya järnvägen.- Vi är medvetna om att vi påverkar boende. Det gör vi oavsett vilket av alternativen för Gäddvik-Luleå vi väljer. De boende i Svartöstaden kommer att bo nära järnvägen. Man vill ha järnvägen men inte gärna där man bor, resonerar Malin Fahller.Utöver järnvägen i blickfånget finns risk för buller.- Det finns gränsvärden vi måste hålla oss till, säger Malin Fahller.Farligt gods kommer att passera genom stan.- Det är för tidigt att säga hur många tåg det rör sig om. Även i dag transporteras farligt gods i Luleå, ska vi komma ihåg. Järnvägen är säker, det är en fördel om sådant gods går på järnväg jämfört med landsväg, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om