Järnvägen en höjdare
Tåget går på höjden. Norrbotniabanan ska stå på bropelare inte bara i vattnet utan hela vägen på land i Luleå.
RUNDAR SVARTÖSTADEN. Banverket har försökt hitta en lösning som ger så lite störningar som möjligt, anser Malin Fahller och kollegan Ulrika Nilsson.
Foto: Roland S Lundström
- Det kan bli så här. Vi har också tittat på alternativ där järnvägen ligger mer på bank. Järnvägen ska störa så litet som möjligt och du ska kunna passera den. Dessutom får det bara luta max tio promille på ny järnväg och här ska vi ta ner järnvägen från en bro på 22 meter, säger Malin Fahller, Banverket, projektledare för delen Gäddvik-Luleå.Svartöstaden är den stadsdel som påverkas mest av nya järnvägen.- Vi är medvetna om att vi påverkar boende. Det gör vi oavsett vilket av alternativen för Gäddvik-Luleå vi väljer. De boende i Svartöstaden kommer att bo nära järnvägen. Man vill ha järnvägen men inte gärna där man bor, resonerar Malin Fahller.Utöver järnvägen i blickfånget finns risk för buller.- Det finns gränsvärden vi måste hålla oss till, säger Malin Fahller.Farligt gods kommer att passera genom stan.- Det är för tidigt att säga hur många tåg det rör sig om. Även i dag transporteras farligt gods i Luleå, ska vi komma ihåg. Järnvägen är säker, det är en fördel om sådant gods går på järnväg jämfört med landsväg, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!