Den första detaljplanen för exploateringen av Svartön är ute på samråd. Planförslaget berör Luleå hamnområde, mellan Strömören och västra delen av Victoriahamnen.
– Vi har fått ett planuppdrag i maj 2021 som säger att vi ska möjliggöra för hamnens fortsatta utveckling och industrietableringar på Svartön. Det här planuppdraget kommer vi att dela upp, det kan vara fyra, sex eller åtta detaljplaner. Vi vet inte exakt hur många det kommer att bli, säger planchefen Frida Lindberg.
Varför delar ni upp planuppdraget för Svartön?
– Det är ett jättestort område, Svartön är 600-700 hektar stort. Utvecklingen som sker följer olika tidsplaner, med vissa områden är det mer bråttom än andra, säger Frida Lindberg.
Planförslaget medger en kraftigt utökad byggrätt för området, för att Luleå hamn ska kunna bygga en ny allvädersterminal för att hamnen ska kunna hantera väderkänsligt gods. Fullt utbyggd kommer allvädersterminalen att rymma tre fartygslägen under tak samt kajplatser utomhus för lots- och bogserbåtar.
Allvädersterminalen blir cirka 500 meter lång, 140 meter bred och cirka 50 meter hög som högst. Huvudalternativet innebär att allvädersterminalen ska byggas längs med Victoriavägen och byggas ihop med lagerbyggnader, för att godset ska kunna hanteras under tak. Placeringen gör det möjligt att direktansluta Malmbanan med allvädersterminalen.
Enligt tidplanen beräknas detaljplanen kunna antas under andra eller tredje kvartalet 2023.