JO-kritik för utdragen väntetid

Ansökningar får inte bli liggande. Den pekpinnen skickar Justitieombudsmannen (JO) till Luleå kommun sedan en yngling fick vänta länge på svar om han skulle få personlig assistans inför ett sommarläger.

LULEÅ2008-03-22 01:45
LSS-lagen, lagen om assistansersättning, öppnar för funktionshindrade att få personlig assistans. En tonåring som hade rätt till detta hade av Luleå kommun beviljats utökad personlig assistans för att kunna vara med i sommarläger 2003, 2004 och 2005. Lägren ordnades av Rehab Station Stockholm och det bedrevs fritidsaktiviteter samt träning.Sakfrågan som hamnade hos JO gällde hur tonåringens ansökningar hanterats 2006 och 2007. En förälder som skötte ansökan om personlig assistans till lägren anmälde till JO att det tagit för lång tid att få besked.Beslutet för lägret 2006 blev avslag och fattades så sent att det inte var någon mening med att överklaga, skriver föräldern."Förhalade"
Inför sommarlägret 2007 ansökte föräldern om utökad assistans redan i september 2006, men hade när JO-anmälan gjordes ännu inte fått svar. Förvaltningen förhalar ärendet, hävdade föräldern. Beslut fattades först i slutet av maj 2007. Då medgavs utökad personlig assistans till sommarlägret samma år. Sjukskriven handläggare och ingen ersättare, angavs av socialnämnden i Luleå som skäl till sen behandling av fallet.JO anför ingen kritik mot hanteringen för ansökan 2006. Vad gäller ansökan om assistans till sommarlägret 2007 konstaterar JO att kommunen medgivit senfärdighet och vidtagit åtgärder.JO instämmer i att nämnden måste ha fungerande bevakningsrutiner så att frånvaro inte sinkar ärenden. Även i övrigt får kommunen se till att inte ansökningar blir liggande. Ärendet avslutas med denna kritik, konstaterar JO.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om