Jobbansökningar som ska sticka ut
Ett hundratal arbetslösa i Luleå får chansen att delta i ett projekt som ska få dem att "sticka ut" i mängden av arbetssökande.Digitala CV:s med korta, personliga presentationsfilmer är det senaste greppet i konkurrensen om arbetsgivarnas uppmärksamhet.
Deltagarna lägger själva in sina uppgifter i sina CV och de ska arbeta i par för att filma korta, personliga filmer där de presenterar sig för presumtiva arbetsgivare. Den digitala CV:n ska finnas tillgängligt både på internet och på CD-skiva. CD-skivan är ett komplement till det traditionella ansökningsbrevet och den skriftliga meritförteckningen.
- De allra flesta arbetsgivarna har en dator, säger Hanan Sonnenschein.
Han poängterar att utbildningen ska hjälpa eleverna att bli bättre på att marknadsföra sig själva. Kostnaden för projektet uppgår till drygt två miljoner kronor under det år som det löper. Totalt kommer nio grupper om cirka tolv personer vardera att genomgå den fem veckor långa utbildningen. Kravet för att få delta är att man ska vara arbetslös och inskriven på arbetsförmedlingen. Urvalet av deltagare sköts av arbetsförmedlingen.
Hoppas bli ihågkommen
Projektet har redan startat och bland de 15 första deltagarna återfinns Judith Ekman och Jan Erik Enger, som båda hyser goda förhoppningar om att deras digitala CV:n ska ge effekt framöver.
- Det här blir som att komma på en anställningsintervju utan att vara där, säger Judith Ekman som helst vill jobba med import och export efter sju år som företagare.
- Förhoppningsvis kommer man att sticka ut och bli hågkommen av folk när man söker arbete, säger Jan Erik Enger som har en bakgrund inom kundservice och försäljning.
Projektet ska löpande utvärderas; efter tre, sex respektive tolv månader efter avslutad utbildning. Minst 75 procent av individerna som gjort digitala CV ska ha fått jobb inom ett år efter det att de deltagit i projektet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!