Känner sig lurad

De båda männen skulle byta titthål i Olov Hellströms dörr. Tyckte de. Men eftersom Olov Hellström redan har ett titthål, eller en dörrkikare, så avstyrde han det.
Men efteråt började han tvivla på att de båda männen kom från hans bostadsrättsförening, så som han hade uppfattat det.

LULEÅ2006-09-27 06:00
Och var inte 350 kronor, för den vredkåpa som männen till slut fick sätta på hans dörr, lite väl dyrt? Och varför påstod en telefonist att "telefonnumret är inte i bruk" när han ringde det nummer som stod på kvittot?
- Man blir ju arg när man märker att man har gått på något, säger han.
- En sådan här kåpa kostar 239 kronor på Claes Olsson och jag hade nog kunnat skruva fast den själv om jag hade veta.
De båda männen ringde på hos Olov Hellström på Magasinsgatan i Luleå på tisdagsförmiddagen.
- Det var två män i overaller och jag uppfattade det som om de var från min bostadsrättsförening. De ville sätta in en ny dörrkikare i min dörr, men eftersom jag har en så gick jag inte med på det. Men till slut fick en av männen sätta in en vredkåpa över låsvredet.

Anade oråd
Men det var egentligen när mannen krävde pengar som Olov Hellström anade oråd.
- Hade det varit bostadsrättsföreningen som legat bakom, så hade ju inte jag behövt betala direkt vid dörren. Och dessutom ville de ha kontant betalning.
650 kronor ville de båda männen ha för en monterad dörrkikare. Vredkåpan kostade 350 kronor, alltså tusen kronor för båda installationerna.

Resonabelt pris
På två låsfirmor i Luleå uppger man att tusen kronor för detta inte är ett alltför högt pris.
"Vi tar ungefär det samma för installation av titthål och vredkåpa inklusive moms och montering", menar representanter för Luleå Låskonsult och Lås & Nyckel i Luleå.
- Men man kan naturligtvis undra vad det är för kvalitet på grejorna...
Förmodligen är det nog skatteverket som har förlorat mest på den här affären, med tanke på att mannen som Olov Hellström betalade för sin dörrkåpa till, hade en tjock bunt med sedlar som han tog växel från.

Inte aktiverat nummer
Olov Hellström har varit i kontakt med kommunens konsumentvägledning, där han fick rådet att kontakta firman för att låta köpet gå tillbaka enligt lagen om ångervecka. Men det var då han upptäckte att det uppgivna telefonnumret inte hade någon abonnent, inte var aktiverat.
- Det verkar så skumt, säger han och vill varna andra för att de inte ska tro att det är deras värd eller bostadsrättsförening som skickat de båda männen - ifall de nu kommer och ringer på dörren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om