Känner sig smutskastad
- Jag upplever det nästan som smutskastning och jag misstänker att man från Visit Luleå vill skada mig, säger Göran Hansson om kritiken mot turistbyrån.- Det är väldigt tråkigt om han upplever det så. Men det har kommit en hel del saklig kritik från oroliga entreprenörer om bristande kompetens, säger Visit Luleås VD Elisabeth Ennefors.
Fritidsnämnden beslutade att turistbyrån senast den 5 juli var tvungen att uppfylla alla så kallade SKA-krav.
- Vi satte ner foten, som fritidsnämndens ordförande Mårten Ström uttryckte det.
Från flera håll
Göran Hanssons företag driver Luleå turistbyrå enligt ett avtal från och med januari och fram till och med 2011 - såvida ingen part bryter avtalet.
En hel del av kritiken, som Kuriren också tagit del av, kommer från hotellnäringen, rederier och andra turistentreprenörer i Luleå med omnejd och är saklig och korrekt. En liten del är dock osaklig och inte lämplig i tryck.
- En hel del av kritiken har vi tagit åt oss av och ska naturligtvis förbättra. Vårt datasystem för båt- och stugbokningen och informationssystemet har vi haft en hel del problem med och det är system som vi fått ärva av kommunen, vilket till viss del förklarar dåligt uppdaterade hemsidor och felaktiga bokningar. Men det förklarar inte allt, säger Göran Hansson och fortsätter:
- Men en del kritik känns bara som smutskastning och bara för att skada mig. Jag vet att Visit Luleå också lämnade in ett anbud för att driva byrån, men det var ju vi som fick anbudet. När jag läser en del mejl med kritik som skickats och ser var och när de inkommit så misstänker jag att Visit Luleå är ute efter att skada mig och min personal. Varför?
Personalen mår dåligt
Göran Hansson berättar vidare att en hel del i personalen mått dåligt av den osakliga kritiken.
Han är också kritisk till den skrivelse som, enligt honom, Visit Luleås VD Elisabeth Ennefors, via informationschefen S-O
Hederyd riktat till fritidsförvaltningen.
Han tycker att det är olyckligt att Ennefors, vars ekonomiska förening enligt honom lämnat in ett anbud på samma turistbyrå som i dag drivs av hans företag, står bakom en kritisk skrivelse angående kritiken mot turistbyrån.
Hansson skriver själv i en skrivelse till kommunen och undrar på vems initiativ och på vems uppdrag denna uppföljning gjorts och en mängd andra frågor.
650.000 för lite
- Vi lämnade aldrig in något anbud. Vi såg att det för vår ekonomiska förening hade varit omöjligt att driva för att taket var satt till 650.000 kronor och vi gjorde en bedömning att det skulle kosta cirka 1,3 miljoner kronor att driva turistbyrån. 650.000 kronor är lågt tycker jag och alldeles för lågt för att i alla fall vi skulle kunna ge bra service till alla parter, säger Visit Luleås VD Elisabeth Ennefors och fortsätter:
- Vi lämnade in en skrivelse och berättade hur vi såg på det och om det fanns intresse från kommunen och att det kanske inte skulle få några anbud så var de välkomna att diskutera det med oss. Så det var inget anbud.
Om skrivelsen till fritidsförvaltningen säger hon:
- Den bygger på all den kritik som kommit in från olika aktörer i turistnäringen och jag har inte skrivit den utan det har informationschefen gjort.
Viktigt med fungerande byrå
Om kritiken som riktas mot turistbyrån säger hon:
- Den bygger på att kompetensen inte är tillräcklig hos de anställda. Det är många entreprenörer med flera som känner en stark oro inför att högsäsongen startat och om hur det här kommer att gå. En väl fungerande turistbyrå är oerhört viktigt för en ort och det är dessutom ansiktet utåt. Det är väldigt tråkigt om han upplever en del som smutskastning för den stora delen av kritiken handlar inte om det.
Elisabeth Ennefors säger vidare att det är olyckligt att ingen från personalen är kvar sedan förra året då byrån drevs kommunalt.
- Det blev ett glapp och det tar alltid tid att som ny sätta sig in i nya saker och dessutom behövs ordentliga introduktioner och utbildningar för de som är nya. Det fanns en kontinuitet och hög kompetens på den förra byrån och det tar tid att bygga upp igen, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!