Klart att pilotanlÀggningens vÀtgaslager byggs i LuleÄ

Nu hÀr det bestÀmt att vÀtgaslagret till Hybrits pilotanlÀggning i LuleÄ byggs. "Vi har tagit ett investeringsbeslut sÄ nu vet vi att det hÀnder", sÀger Andreas Regnell, strategichef Vattenfall och ordförande i Hybrit.

"Vi har tagit ett investeringsbeslut sÄ nu vet vi att det hÀnder", sÀger Andreas Regnell, strategichef Vattenfall och styrelseordförande i Hybrit.

"Vi har tagit ett investeringsbeslut sÄ nu vet vi att det hÀnder", sÀger Andreas Regnell, strategichef Vattenfall och styrelseordförande i Hybrit.

Foto: Pressbild Vattenfall

LuleÄ2021-04-07 13:41

Nu börjar arbetet med att bygga vĂ€tgaslagret till Hybrits pilotanlĂ€ggning i LuleĂ„. 

– Det hĂ€r Ă€r en konkretiseringsgrad kan man sĂ€ga. Det hĂ€r har vi nĂ€mnt förut men det Ă€r nu vi faktiskt bestĂ€mt oss. Nu vet vi hur vi ska göra, hur vi ska bygga och hur mycket det kostar sĂ„ nu kör vi, sĂ€ger Andreas Regnell, strategichef Vattenfall och ordförande i Hybrit.

VÀtgaslagret som kommer att byggas i Svartöberget i LuleÄ kommer att bli pÄ 100 kubikmeter och vara ett inklÀtt bergrum 30 meter ner i berget.

– Det hĂ€r Ă€r ett pilotlager som det Ă€r anpassat för pilotanlĂ€ggningen. Det hĂ€r Ă€r till för att vi ska lĂ€ra oss hur man kan lagra stora mĂ€ngder gas i ett berglager för att vi i ett senare skede skulle kunna bygga ett lager i anslutning till demoanlĂ€ggningen i GĂ€llivare eller vid en annan anlĂ€ggning, sĂ€ger han.

Om ett vÀtgaslager i ett senare skede skulle byggas till demoanlÀggningen i GÀllivare skulle det lagret vara 1 000 gÄnger större, men nÄgot beslut att bygga ett sÄdant lager Àr inte taget.

– Man mĂ„ste inte bygga ett lager för att anlĂ€ggningen ska fungera utan man kan ha direktproduktion, men fördelen med lagret, som man kommer att titta pĂ„ i pilotprojektet, Ă€r att man kan lagra el som kommer frĂ„n vindproduktion eller att det Ă€r en buffert om det till exempel skulle bli ett elavbrott, sĂ€ger Magnus Kryssare, pressekreterare vid Vattenfall.

Kostnaden för vÀtgaslagret i Svartöberget Àr 250 miljoner kronor som delas lika mellan Hybrits tre Àgarbolag Vattenfall, SSAB och LKAB samt Energimyndigheten som stöttar via Industriklivet. Lagret berÀknas att vara fÀrdigt och i drift frÄn Är 2022 fram till 2024.

– Under sjĂ€lva byggfasen kommer det att krĂ€vas 30 personer. NĂ€r lagret Ă€r fĂ€rdigbyggt sĂ„ kommer det att fjĂ€rrstyras frĂ„n pilotanlĂ€ggningen. DĂ„ kommer det att behövas 40 personer för att driva pilotanlĂ€ggningen inklusive gaslagret, sĂ€ger Regnell.

För produktionen krÀvs el men dÀr ser Vattenfall inte nÄgra problem.

– Det hĂ€r Ă€r inte nĂ„got som krĂ€ver nĂ„gon ombyggnation utan den hĂ€r elen och de hĂ€r elledningarna finns. NĂ€r vi pratar om demoanlĂ€ggningen, den stora anlĂ€ggningen, dĂ„ mĂ„ste det byggas nytt, men inte hĂ€r för den hĂ€r anlĂ€ggningen Ă€r sĂ„ begrĂ€nsad i storlek, sĂ€ger Regnell.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!