Kombiterminalen en succé

Den nya kombiterminalen i Gammelstad har redan vuxit ur kostymen.
Verksamheten sväller och Rail Combi vill redan få ytterligare ett järnvägsspår.
? Terminalen har blivit en kolossal succé, säger Börje Lööw.

LULEÅ2005-06-14 06:30
Den nya terminalen har ökat intresset för att kombinera landsvägstransporter med järn-väg. När terminalen planerades och byggdes så var den gängse uppfattningen att två järnvägsspår skulle räcka.<br>Det visar sig nu vara fel; verksamheten har svällt och Luleå kommun har nu fått signaler om att det krävs ytterligare ett spår.<br>&nbsp;? Det är dock en fråga för Banverket, de äger ju spåren. Jag kan bara konstatera att verksamheten där ute går som tåget, om uttrycket tillåts, och att det är glädjande att terminalbygget visat sig vara en sådan lyckad satsning, säger Lööw, gruppledare för vänsterpartiet och 2:e vice ordförande i kommunstyrelsen.<br>När terminalen byggdes finansierades detta delvis med hjälp av lån från kommunen till Banverket. Om det blir en repris på detta när man nu tvingas bygga ut vill inte Lööw kommentera.<br>&nbsp;? Det är inget som ens diskuterats. Vi lånade ut pengar till terminalbygget men det var en lösning då det. Hur det blir nu har jag inte en aning om, säger han.<br>Inom ett år kommer även DHL express (före detta Danzas ASG) att lämna det gamla terminalområdet i centrala Luleå och flytta ut till Gammelstad.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om