Carina Sammeli sÀger att det viktigaste Àr att Norrbotniabanan byggs, dock Àr en sÀcklösning som inte möjliggör passerande trafik inte optimalt:
â Vi har ju sett att det finns vĂ€ldigt stora fördelar med att gĂ„ via flygplatsen. PĂ„ andra stĂ€llen bygger man idag bort sĂ€cklösningar.
Utmaningarna med den vÀstra vÀgen Àr mÄnga, sÀger hon:
â Dels tappar vi ju nĂ€stan alla planer pĂ„ hur man bygger jĂ€rnvĂ€g, intermodalitet och transportnoder i dag. Att inte knyta ihop flygplatsen nĂ€r vi bygger jĂ€rnvĂ€gen Ă€r vĂ€ldigt synd. Samtidigt Ă€r sjöfarten viktig för LuleĂ„ och mĂ„ste sĂ€kerstĂ€llas.
Hon sÀger att tillgÀngligheten till Storheden, Karlsvik, vÀg 97 och Notviken mÄste sÀkras men att det fÄr hanteras i nÀsta skede i jÀrnsvÀgsplanen.
Regionens nÀringsliv vill ocksÄ ha en östlig dragning av Norrbotniabanan genom LuleÄ.
Linda Nilsson, vd för Norrbottens Handelskammare, sÀger:
â För fortsatt möjlighet till regional utveckling och arbetsmarknadsutbildning sĂ„ tror jag det Ă€r viktigt med den östra dragningen. Sett till den överenskommelse Sverige har med EU sĂ„ Ă€r ju mĂ„lĂ„ret 2030. Det Ă€r ju "i morgon", sĂ„ det Ă€r brĂ„ttom.
Ann-Christin Viklund, flygplatschef, sÀger att hon Ànnu inte lÀst rapporten men att Norrbotniabanan Àr viktig för regionens fortsatta utveckling.
â Att knyta ihop transportslagen tĂ„g-flyg skulle möjliggöra ett effektivare och mer sömlöst resande för passagerarna och undvika en sĂ€cklösning för LuleĂ„ som stad. Förslaget ska enligt vad jag förstĂ„r nu ut pĂ„ remiss, vi fĂ„r följa vad det definitiva beslutet blir efter det, sĂ€ger hon.