Kommunen ger upp Kallax cargo
Kommunens tålamod med Kallax cargo är över. - Vi har varit uthålliga men det blir inget mer från oss, säger Karl Petersen.
Petersen har svårt att se varför Korean air drar sig ur just nu.- Vi har en ordentlig fraktvolym färdig och allt var inriktat på att frakterna skulle komma igång. Men det är de som bestämmer, det är upp till dem om de vill flyga hit. Men det är inte alls bra, säger han.Kallax cargo har många fler delägare, både i Sverige och Norge. Hur de ställer sig till detta bakslag återstår att se.- Vi jobbar vidare och det finns kontakter med flera flygbolag. Det återstår att se vad som händer, säger Petersen.Bra utdelning
Men i framtiden får bolaget klara sig utan mer tillskott från kommunen. Karl Petersen anser ändå att Luleå fått bra utdelning för de sju miljoner som satsats under åren. Start- och landningsbanan på Kallax är utbyggd med i huvudsak statliga pengar.- Vi har fått Sverige längsta bana, det är en lysande affär för oss. Vi kan ta emot de största flygplan som finns vilket redan märkts inom chartertrafiken. Men det är synd att det aldrig blev någon skjuts i fraktflyget, det hade skapat tillväxt i Luleå, säger han.Kuriren har även sökt bolagets vd Lars Karbin men utan framgång.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!