Kommunen: Så ska hemtjänstkrisen lösas

Skyddsombuden slog larm om den dåliga arbetsmiljön vid hemtjänsten på Bergnäset. Nu har kommunen tagit fram en akut handlingsplan.

Foto: Katarina Hydén

Luleå2017-07-08 06:30

Det var förra helgen som kaoset inom hemtjänsten på bergnäset kulminerade. När personalen skulle kliva på sina skift lyste personal oväntat med sin frånvaro och resultatet blev att flera ordinarie anställda fick jobba dubbla skift. Fler vårdtagare tvingades bli bortprioriterade eftersom resurserna inte räckte till.

Då klev Kommunals huvudskyddsombud Yvonne Nordgren in och begärde att socialförvaltningen skulle åtgärda problemen enligt 6 kapitel 6a § i Arbetsmiljölagen.

Enligt personalen hade problemen pågått en längre tid och bottnar bland annat i underbemanning och dåligt chefsstöd.

LÄS MER: Bergnäsets hemtjänst slår larm

Nu har Luleå kommun svarat med en akut handlingsplan.

– Vi har förstärkt chefsstödet och chefsbemanningen från morgonsidan ett tag framöver så att de kan arbeta med att prioritera och lägga upp dagens arbete. Vi har även kopplat in rekryteringsenheten för att hitta fler personer som kan jobba under sommaren och på så sätt stärka upp bemanningen så att vi klarar oväntad frånvaro lite bättre. Vi har även haft ett möte med personalen och informerat om detta, säger Johan Runelöf, områdeschef inom hemtjänsten.

– Den långsiktiga planen kommer vi att börja jobba med efter semestrarna. Vi kommer att jobba vidare med att arbetstagarna och skapa ett välmående på arbetsplatsen. Exakt hur det kommer att se ut får cheferna ta fram tillsammans med vår HR-funktion, säger han.

På måndag ska representanter från Kommunal ha ett möte med personalen inom hemtjänsten och besluta hur de ställer sig till arbetsgivarens åtgärdsplan.

– Jag har flyktigt läst igenom den, men vi ska även ha med oss personalen i detta, säger Inez Thomasson-Olofsson, ordförande för Kommunals sektion i Luleå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om