Holms konditori i Luleå tillhör de drabbade konditorierna. En kund som köpt en tårta kom tillbaka och klagade, eftersom grädden smakade illa. Det kunde även konditoriets personal intyga.
– Vi smakade på den, den var tillverkad i går. Jag stoppade fingret i tårtan och sen i munnen, det är som att få in myggolja i munnen, det smakar beskt, säger Roger Holm.
Konditoriet använder grädde i enlitersförpackning från Norrmejerier berättar han. Grädde med utgångsdatum den 11 november och den 14 november har blivit dålig, tolv till 24 timmar efter det att förpackningen har öppnats.
– Jag har fått slänga bort allting och göra nytt inför Fars dag, säger Roger Holm.
Konditorierna säljer mer tårtor inför Fars dag, Holms tar in extra personal för att baka mer.
Vad ska kunderna göra om de köpt en tårta som smakar beskt?
– Då ska de komma in med den, så får de pengarna tillbaka. Vi kan inte lösa det på något annat sätt, säger Roger Holm.
Roger Holm är arg över att Norrmejerier inte har gått ut med information till konditorierna. Han har försökt att komma i kontakt med deras kundtjänst, men där var det telefonkö så han gav upp.
På Norrmejeriers kontor i Umeå beklagar man det inträffade. All grädde tillverkas i Umeå.
– Vi hade ett litet maskinhaveri, en maskindel gick sönder i gräddtillverkningen, säger Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig på Norrmejerier.
Hon uppger vidare att grädden inte har gått ut till handeln.
– Vi har dialog med konditorierna, grädden har inte gått ut till handeln. Vi för en dialog med de som är drabbade. Vi ersätter dem för kostnader, säger Mariann Holmberg.
Problemet i tillverkningsprocessen ska vara åtgärdat, uppger hon vidare.
– Det var en maskindel som normalt inte går sönder som hade gått sönder. Man upptäckte det inte förrän det hade gått ut grädde, man trodde inte att det hade orsaka det här heller, säger Mariann Holmberg.
Hur länge har ni känt till det?
– Grädden var okej när den kom till bagerierna, men den har haft sämre hållbarhet. Den har blivit dålig efter den hamnat i tårtan, säger Mariann Holmberg.
– Jag fick kännedom om det i går, vet inte om det möjligtvis var i förrgår som vi fick veta.
Hur har ni kommunicerat det här till kunderna?
– Vad vi förstått har det upptäckts på konditorierna, en viss del har kommit ut till konsumenter.
Men hur har ni informerat era kunder?
– Vi har inte hunnit det, vi har fått beskedet genom konditorierna.
– Det upptäcks ofta fortare ute i verkligheten än hos oss. Det är den färska produktens dilemma, säger Mariann Holmberg.