Videon Àr inte lÀngre tillgÀnglig
PÄ lördag den 1 oktober Àr tillÄtet att sÀtta pÄ vinterdÀcken pÄ bilen.
MÄnga privatpersoner och företag brukar lÄta nÄgon av lÀnets mÄnga dÀckfirmor utföra bytet. Om konflikten mellan Transport och arbetsgivarna blir lÄngvarig kan övertidsblockaden leda till att företagen inte klarar av att ta emot lika mÄnga kunder som normalt.
- Ănnu Ă€r inte övertidsblockaden sĂ„ farlig i sig. Men kommer snön och halkan dĂ„ sitter man dĂ€r med benen och dinglar, sĂ€ger Kurt Lindberg, platschef pĂ„ DĂ€ckia i LuleĂ„.
AnstÀllningsstopp
PÄ DÀckia ligger personalstyrkan, utöver Kurt Lindberg, pÄ tre personer. Under högsÀsongerna Àr de Ätta stycken men utöver övertidsblockaden Àr det ocksÄ anstÀllningsstopp.
- Jag fÄr ju inte ta in dem sÄ det blir ju bara jag hÀr. Men vad fasen jag fÄr vÀl klona mig, sÀger han och skrattar lite uppgivet.
Johnny Jatko, facklig förtroendeman pÄ företaget, berÀttar att nÀr dÀckbytessÀsongen drar igÄng innebÀr det i normala fall lÄnga arbetspass.
- Vi brukar sÀga att vi har jobbat halvtid nÀr vi har jobbat Ätta timmar, sÀger han och fortsÀtter.
- Men nu fÄr vi inte göra det och det tÀnker vi följa. Det Àr bara att vÀnta och se hur konflikten löser sig.
PÄ DÀckhuset som drivs av Urban Rydberg tror man dÀremot inte att konfliktÄtgÀrderna kommer leda till att de tvingas sÀga nej till kunder.
- Nej, det ska vi nog kunna lösa, sÀger han.
Hur dÄ?
- Vi andra som inte Àr anslutna kommer att fÄ jobba mer. Sedan fÄr vi se hur det ser ut och hur mycket vi hinner med.
Kommer ni plocka in nÄgon extrapersonal?
- Det har vi redan gjort och det Àr samma dÀr. Det blir mer för dem som inte Àr anslutna.