Konflikt slÄr hÄrt

Det Àr snart högsÀsong för lÀnets dÀckfirmor men konflikten mellan Transport och arbetsgivarna kan bli ett hÄrt slag för företagen.

SNABB LÖSNING. Kurt Lindberg, platschef pĂ„ DĂ€ckia i LuleĂ„, tror och hoppas pĂ„ en snabb lösning. "Kommer den inte före halkan blir det problem", sĂ€ger han.

SNABB LÖSNING. Kurt Lindberg, platschef pĂ„ DĂ€ckia i LuleĂ„, tror och hoppas pĂ„ en snabb lösning. "Kommer den inte före halkan blir det problem", sĂ€ger han.

Foto: HÄkan Gidlöw

LuleÄ2011-09-30 06:00

Videon Àr inte lÀngre tillgÀnglig

PÄ lördag den 1 oktober Àr tillÄtet att sÀtta pÄ vinterdÀcken pÄ bilen.

MÄnga privatpersoner och företag brukar lÄta nÄgon av lÀnets mÄnga dÀckfirmor utföra bytet. Om konflikten mellan Transport och arbetsgivarna blir lÄngvarig kan övertidsblockaden leda till att företagen inte klarar av att ta emot lika mÄnga kunder som normalt.

- Ă„nnu Ă€r inte övertidsblockaden sĂ„ farlig i sig. Men kommer snön och halkan dĂ„ sitter man dĂ€r med benen och dinglar, sĂ€ger Kurt Lindberg, platschef pĂ„ DĂ€ckia i LuleĂ„.

AnstÀllningsstopp
PÄ DÀckia ligger personalstyrkan, utöver Kurt Lindberg, pÄ tre personer. Under högsÀsongerna Àr de Ätta stycken men utöver övertidsblockaden Àr det ocksÄ anstÀllningsstopp.

- Jag fĂ„r ju inte ta in dem sĂ„ det blir ju bara jag hĂ€r. Men vad fasen jag fĂ„r vĂ€l klona mig, sĂ€ger han och skrattar lite uppgivet.

Johnny Jatko, facklig förtroendeman pÄ företaget, berÀttar att nÀr dÀckbytessÀsongen drar igÄng innebÀr det i normala fall lÄnga arbetspass.

- Vi brukar sĂ€ga att vi har jobbat halvtid nĂ€r vi har jobbat Ă„tta timmar, sĂ€ger han och fortsĂ€tter.

- Men nu fĂ„r vi inte göra det och det tĂ€nker vi följa. Det Ă€r bara att vĂ€nta och se hur konflikten löser sig.

PÄ DÀckhuset som drivs av Urban Rydberg tror man dÀremot inte att konfliktÄtgÀrderna kommer leda till att de tvingas sÀga nej till kunder.

- Nej, det ska vi nog kunna lösa, sÀger han.

Hur dÄ?

- Vi andra som inte Àr anslutna kommer att fÄ jobba mer. Sedan fÄr vi se hur det ser ut och hur mycket vi hinner med.

Kommer ni plocka in nÄgon extrapersonal?

- Det har vi redan gjort och det Àr samma dÀr. Det blir mer för dem som inte Àr anslutna.

Gummiverkstadsavtalet slutade gÀlla i maj, sedan dess har parterna förhandlat om ett nytt.

I onsdags lÀmnade medlarna ett slutbud som avslogs av Transport.

Anledningen var enligt representanter för förbundet att lönenivÄn inte var tillrÀckligt bra, de var inte heller nöjda med arbetsgivarens förslag om arbetstider, dessutom anser de fortfarande att nyanstÀllda riskerar att fÄ en försvÄrad situation och vill att de ska ha en fast ingÄngslön enligt kollektivavtalets lönetariff.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om