Franchistorget besöker regelbundet LuleÄ för att berÀtta om vad franchise innebÀr som koncept och de har Àven ett antal kedjor kopplade till sig. I Är hölls mötet i LuleÄ digitalt och den som ville veta mer om företagsmodellen fick en genomgÄng och med pÄ mötet fanns Àven företag som vill etablera sig i LuleÄ.
Franchise betyder i korthet att den som vill starta eget kan göra det under ett redan befintligt koncept mot en avgift till den som Àger varumÀrket. Franchise som affÀrsmodell har vuxit i mÄnga Är.
â Den allmĂ€nna kunskapen om franchise hos gemene man Ă€r lĂ„g. NĂ€r man nĂ€mner franchisekedjor fĂ„r vi oftast samma förslag pĂ„ kedjor och det Ă€r PressbyrĂ„n, 7-Eleven och McDonalds. Och det Ă€r korrekt, de Ă€r kedjor, men man har vĂ€ldigt lite kunskap om att det i dag finns omkring 800 kedjor som jobbar med franchise i Sverige, sĂ€ger Ramona Byrö.
Vid mötet presenterade nĂ„gra av företagen sin affĂ€rsidĂ© och att de letar personer som vill starta i deras namn. I just detta fall handlade det om Relief som hjĂ€lper mĂ€nniskor att sluta röka via laserterapi, Wrap Champ som folierar bilar samt bemanningsföretaget Alert seniors som anlitar pensionĂ€rer för att utföra uppdrag som exempelvis byggjobb. Ăven restaurangkedjan Texas Longhorn, med 29 restauranger i Sverige, deltog i mötet och berĂ€ttade om sitt konkreta intresse för LuleĂ„ men det finns betydligt fler Ă€n sĂ„ som vill komma till staden, enligt Ramona Byrö.
Hon gillar hur LuleÄ arbetar kring dessa etableringar genom samarbete mellan olika aktörer som Almi, nÀringslivet, kommun och fastighetsÀgare.
â Det ser kedjor ocksĂ„, för att etablera sig i en stad Ă€r inte sĂ„ bara utan det Ă€r mycket som ska gĂ„ samman. Det Ă€r ett jĂ€ttejobb att expandera och dĂ„ Ă€r det klart att man tittar pĂ„ stĂ€der som visar att de Ă€r dĂ€r för att hjĂ€lpa till. Det underlĂ€ttar expanderingen, sĂ€ger Ramona Byrö och fortsĂ€tter:
â Jag som Ă€r företagare sjĂ€lv vet att det Ă€r sjukt mĂ„nga saker man ska hĂ„lla koll pĂ„. Det Ă€r ett jĂ€ttestort steg och franchise gör det lite lĂ€ttare att faktiskt vĂ„ga ta steget.
Franchisebranschen utvecklas nu Ät nya hÄll.
â Det vi börjar se och som Ă€r spĂ€nnande Ă€r det inom det vi brukar kalla för klassiska kvinnliga yrken, inom sjukvĂ„rden, Ă€ldreomsorgen och LSS, att det börjar komma dĂ€r ocksĂ„, sĂ€ger Ramona Byrö.