Konkurrens för kämpande Coop

Kooperationens butik Coop Extra, som brottas med lönsamhetsproblem, får nu dessutom Lidl som granne i Luleå.
- Det påverkar inte bara oss utan även andra, säger Konsum Norrbottens VD Thomas Johansson.

LULEÅ2006-06-02 06:00
Etableringen av Coop extra på Örnäset var ämnad som ett sätt för Konsum Norrbotten att koppla greppet över handelsvanorna i den stadsdelen och dessutom locka över folk som åkte till ICA Kvantum och Willys.

Svårstartat
Coop extra fick dock ingen bra start, försäljningen motsvarade inte förväntningarna och ett arbete för att vända trenden sattes in.
- Det går åt rätt håll, signalerar nu Konsum Norrbottens VD Thomas Johansson.

Smalt sortiment
Fast nu står tyska lågpriskedjan Lidl i farstun, eller rättare sagt så är en etablering av Lidl tänkt att ske enbart 500 meter från Coop extra.
- Visst blir det en konkurrent, det blir inte fler som äter bara för att ännu en butik kanske öppnar. Men Lidl har ett begränsat sortiment och vänder sig till en väldigt smal grupp.

Alla påverkas
Det som händer är att det blir osthyvelprincipen över marknaden, där inte bara Coop extra utan alla påverkas. Fast Lidl kan ju också bidra till att fler åker till den här stadsdelen, säger Thomas Johansson.
Påverkas av en etablering från Lidl gör även Villys, i andra riktningen fast med ett ungefär lika långt avstånd till Lidl som Coop extra. Vid varje etablering av en butik för dagligvaruhandel påverkas dessutom i hög grad även små matbutiker.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om