Konkurrensen märks

Försäljningen sjönk och det blev ingen vinst för Konsum Norrbotten 2005.
? Bara för att det öppnas nya butiker ökar inte behovet av att äta mer mat, konstaterar Thomas Johansson, ny VD i Konsum Norrbotten.

LULEÅ2006-01-14 06:30
Obs i Luleå, butiken som blivit Coop Forum, tappade försäljning till följd av ombyggnader men också i spåren av konkurrensläget. Hur mycket tappet blev anges inte, av konkurrensskäl.<br>Coop Extra på Örnäset i Luleå har inte nått önskad försäljning, däremot håller Konsum emot bättre vad gäller kostnaderna och resultatet är bättre än väntat, enligt Thomas Johansson.<br>Konsum Norrbottens försäljning i koncernen, som 2004 var över 1.573 miljoner kronor, sjönk 2005 med 7 procent. I volym -tappade föreningen fem procent, redovisar Thomas Johansson.<br>Flera butiker nedlagda<br>Under 2006 fortsätter försäljningen i Konsum Norrbotten att gå nedåt, bedömer ledningen.<br>&nbsp;? Men vi går in i det här året med att ha anpassat oss, när vi gick in i 2005 hade vi ju alltjämt kvar gamla Obs, säger han.<br>Kostnaderna för de stora personalminskningar som före-ningen gjort tas på 2005, klargör han. Dåvarande VD:n Glenn Mörk var den som lanserade ett program för sänkta kostnader, inte minst i Obs (Coop Forum) i Luleå och i Robin Hood (Coop) i Piteå. I programmet ingick att ett 80-tal tjänster skulle bort. Det blev fler än så, redovisade Kuriren under hösten. Flera små butiker har lagts ner.<br>Ett icke imponerande resultat efter finansnetto för koncernen på 14 miljoner kronor 2003 blev nästan ett nollresultat 2004 för koncernen. Såväl 2005 som 2006 blir det ingen vinst, enligt ledningen.<br>Skulderna till bankvärlden hade 2004 stigit till 124 miljoner kronor.<br>Skärpt konkurrens<br>Samtidigt har konkurrensen vad gäller storbutiker kring Luleå skärpts på kort tid, sedan Willys öppnat sina andra butik och Ica Maxi tillkommit. I Piteå öppnade Ica en storbutik ifjol.<br>Medan Sture Aronssons som VD stod för byggen och expansion kom Glenn Mörk att stå för kostnadsminskningar och anpassning till hårdnande konkurrens. Thomas Johansson talar om att både gasa och bromsa.<br>&nbsp;? Det jobb Sture gjort är väldigt bra för Konsum Norrbotten. Det Glenn satte igång var absolut nödvändigt. Annars hade vi presenterat väldigt dåligt resultat och fått det ännu svårare fram-över. Bara för att det öppnas nya butiker ökar inte behovet av att äta mer mat, konstaterar han.<br>Håller ögonen på Haparanda<br>Några nya stora butiker hos Konsum är inte på gång. Föreningen håller ögonen på utvecklingen i Haparanda. Den butik som finns där har kanonläge, enligt Thomas Johansson. Redan Glenn Mörk talade på sin tid om att bygga ut, sedan Ikeas etablering i staden blivit känd.<br>Coop Forum i Luleå får mer lugn och ro i år, efter alla byggen. <br>Nytt är emellertid att restaurangen ska fräschas upp. Domus i Boden ska byggas om till nytt koncept. <br>Diskussioner förs alltjämt om Domus i Kalix. I Övertorneå projekteras för ombyggnad av butiken.<br><br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om