Kontore krävs på pengar

Luleå kommun kräver företaget Kontore på 170.000 kronor. Pengarna är en beräkning av de överpriser man betalat för kontorspapper.
- Vi betalade fel priser, säger Daniel Bergh, kommunens jurist.

LULEÅ2007-04-26 06:00
För en månad sedan bestämde Luleås politiska ledning att avtalet mellan kommunen och Kontore skulle sägas upp. <BR>Avtalet gäller leverans av kontorsmaterial. Beslutet att säga upp avtalet och göra en ny upphandling togs sedan Kuriren avslöjat att många varor i avtalet var betydligt dyrare än vad som angavs i anbudet från Kontore. <BR>Ingen har riktigt kunnat förklara varför det blev så men övriga två anbudsgivare är mycket kritiska. <BR>Kommunens beslut beskrivs som "ovanligt och drastiskt" av jurister och har visat inte helt lätt att verkställa. Nu har dock Daniel Bergh i samråd med inköpsavdelningen beslutat att avtalet ska sägas upp, inte hävas med omedelbar verkan. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Omfattande kostnader <BR></STRONG></SPAN>Uppsägningen har nått Kontore men med den följde även ett krav på 170.000 kronor. <BR>- Vi vill att Kontore betalar tillbaka de överpriser som kommunen betalade för kopieringspapper. Det är ju den produkt där det finns stora volymer och därmed också omfattande kostnader, säger Bergh. <BR>Kommunen har alltså beräknat att man betalat 170.000 kronor för mycket för papperet jämfört med anbudspriserna. Avtalet började gälla 1 oktober 2006. <BR>- Det gick ju väldigt fort att införa de nya högra priserna. Kommunen fick ju de högre priserna redan från början, säger Bergh. <BR><STRONG>Vet Ni hur detta kunde ske? <BR></STRONG>- Nej, vi vet inte riktigt varför det blev så dyrt. Vi kan ju bara lita på att leverantören håller de priser som är överenskomna, säger Daniel Bergh. <SPAN class=mr><BR><BR><STRONG>Godkända priser <BR></STRONG></SPAN>Kuriren har dock tagit del av fakturor från Kontore till olika kommunala verksamheter där kontorspapper redan från avtalets första vecka kostade fyra fem gånger mer än vad som anges i anbudet. Kontore hävdar dock bestämt att de bara debiterat priser som kommunen godtagit. <BR>- Priserna är godkända av kommunen och det känns märkligt att hamna i denna situation när vi bara gjort som kommunen velat, säger Fredrik Söderholm, försäljningschef. <BR>Han kan dock inte svara på om Kontore ska bestrida uppsägningen av avtalet. <BR>- Det är ju svårt att bestrida ett politiskt beslut. Det kan ju sluta med att vi vill ha någon form av skadestånd men jag vill betona att vi inte tagit något beslut om detta, säger han. <BR>Söderholm är även osäker på hur företaget ska hantera kommunens krav på 170.000 kronor. <BR>- Våra jurister håller på att titta på detta, säger han. <BR>Avtalets uppsägningstid är nio månader vilket innebär att Kontore fortsätter att leverera varor till kommunen fram till och med januari nästa år. Därefter ska kommunen göra en ny upphandling.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om