Köp en isbrytare i stället för banan!

Sjöfarten slår järnvägen, menar Sveriges Redareförening. - Vi tycker det är märkligt att bygga Norrbotniabanan, säger Per A Sjöberger, näringspolitiskt ansvarig.

BILLIGARE MED ISBRYTARE. Redareföreningens Per A Sjöberg tycker det vore billigare att köpa en ny isbrytare och öka sjöfarten i stället för att bygga Norrbotniabanan.

BILLIGARE MED ISBRYTARE. Redareföreningens Per A Sjöberg tycker det vore billigare att köpa en ny isbrytare och öka sjöfarten i stället för att bygga Norrbotniabanan.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2010-04-02 06:00
Sjövägen är ett billigt och effektivt sätt att transportera gods, resonerar Redareföreningen. Stordriftsfördelarna väger över, du kan lasta mycket mer än på lastbil och tåg.- Ska man investera så mycket pengar som i en järnväg får man ta bra betalt länge innan allt är betalt. Sjöfarten finns ju. När Stålverk 80 planerades byggdes svenska fartyg för att ta hand om transporter. Minst tio fartyg. Jag kan namnge dem, säger Per A Sjöberger.Isbrytare bättre
Den planerade Norrbotniabanan beräknas kosta 23,5 till 26 miljarder kronor.- Det kan finnas andra skäl till att bygga Norrbotniabanan, som persontrafik regionalt, men är det gods det handlar om, och om du ska transportera gods från Luleå till södra Sverige eller tvärtom, ja, då förstår vi inte satsningen. Ska man anlägga en järnväg måste ju det betyda att man räknar med mer gods. För att kunna lösa efterfrågan sjövägen behövs då en isbrytare för 500-600 miljoner kronor. Ställ det mot kostnaden för järnvägen, säger Per A Sjöberger.Gör man också något åt de alltför höga avgifterna för att ta sig in i hamnarna blir sjöfarten mer kostnadseffektiv, menar han.Stora industrier, som pappersindustrierna, kör varor kontinuerligt från norrländska hamnar och vidare ut i specifika hamnar i Europa.Sjöpendel med varierande gods har det funnits planer på. Från Luleå eller Piteå planerades båt gå till främst Mälardalen. Per A Sjöberger säger att sjöpendel, osagt lösning, intresserar Redareföreningen.Om fartyg är lösningen, varför skeppar då inte SSAB i sjöstaden Luleå stålämnena? Undantagsvis sker det ju.- Självklart har vi tittat på alternativ. Tåg är mer kostnadseffektivt. Ska vi skicka med båt ska vi frakta ner till hamnen, lasta och i Oxelösund ska det lastas om på tåg och så vidare fram till Borlänge. Det är besvärligt och vi behöver dessutom jämna flöden, säger SSAB:s platschef Stefan Enbom.Inte lösningen
Byggs Norrbotniabanan kan SSAB köra tunga och långa tåg med stål från Luleå. En förbättring. Men det är likväl inte lösningen eftersom axelvikten på järnvägen Gävle-Borlänge begränsar lösningen.- Därför kan inte SSAB öka vikten på vagnarna även om Norrbotniabanan byggs. Det betyder att Norrbotniabanan ensam inte hjälper SSAB:s transporter på det sätt som det kanske hjälper en del
andra företag, säger SSAB:s koncernchef Olof Faxander.En lösning vore att lasta om i Gävle, resonerar Stefan Enbom.- Men vi hoppas att sträckan Gävle-Borlänge är åtgärdad när Norrbotniabanan är klar, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om