Köper hellre begagnad bil

Nyfikna på bilar i går, det var Dan Sturk och Ulf Sundström. - I så fall får det bli begagnat, gjorde de klart.

MILJÖVAL. För Dan Sturk kan det bli en miljöbil. "Litet mer i kostnad kan man ta".

MILJÖVAL. För Dan Sturk kan det bli en miljöbil. "Litet mer i kostnad kan man ta".

Foto: Håkan Gidlöw

LULEÅ2009-01-03 06:00
Om det blir affär återstår att se. Dan Sturk tittade efter en stor familjebil åt familjen. Det är inte uteslutet med miljöbil.- Man ska göra sitt för miljön. Priset har betydelse, lite mer i kostnad kan man ta men inte så stor skillnad.Ulf Sundström behöver en bil som tål att dra husvagn. Det gör uppenbarligen hans fyrhjulsdrivna Toyota stadsjeep för han funderar på att likväl behålla den.- Ja, jag är mest nyfikenMiljöbilars intåg
Många mycket nyfikna efterlyses nu av bilförsäljarna.Lars Burström och Johan Westerberg säljer Toyota. Duon talar om en inbromsning i intresset för bilköp men likväl tog det sig under december. Redan innan finanskrisen hade intresset för miljöbilar stigit, omvittnade de.- Jag tror att folk kommer att fortsätta att fråga efter miljöbilar, och bilar som drar mindre bränsle. Tidigare frågade kunderna om hästkrafter, nu är det förbrukningen det gäller. Jag tror det går mot mindre bilar, sade Johan Westerberg.Kör vidare
Nordiska Bil säljer flera bilmärken och finns på olika orter. Företaget har 153 anställda, efter att ifjol på olika sätt minskat personalstyrkan med 21 personer. VD Gunnar Drotz anser 2009 vara oerhört svårbedömt.- Tidigare har det gått att känna hur spåret är men nu är det jättesvårt. Största minskningen är på privatmarknaden, vi har klarat oss bra på företagsmarknaden men allt som hänt över senare tid ska verkställas under åtminstone första kvartalet i år. Bilförsäljare med stora lager och låg försäljning får det kämpigt att klara sig, konstaterade han.Gunnar Drotz har noterat att det skrotas avsevärt färre bilar än vad som säljs i nyproduktion. Bilisterna kör vidare med vad de har. Servicemarknaden och begagnatmarknaden kan dra nytta av det, bedömer han. Det finns en hausse kring miljöbilar. Nu ändras regelverket, och hur blir det då?- Men jag tror man måste lösa det fundamentala först, det måste bli ordning i branschen, inte minst kring Ford och Chrysler.Trög senhöst
Åke Eriksson, med bilfirma i samma namn, uppgav i går att det gått trögt i november-december men kring nyåret såldes ett antal nya bilar. Egentligen har många tänkbara kunder inte skäl till att ligga lågt, resonerade han. Priserna på bilar är lägre och folk med arbete har mer pengar kvar.- Jag tror det till 70 procent är en mental härdsmälta och till 30 procent mer allvar. Vi borde inte vara så egoistiska utan de som har möjlighet borde hjälpas åt att hålla hjulen igång, sade Åke Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om