Händelsen utspelade sig under tidiga morgontimmarna i mars 2020. I polispatrullens rapport beskriver polisinspektörerna hur de försöker stoppa en bil för en kontroll i Luleå men föraren, en man i 30-årsåldern, vägrar att stanna. De känner igen honom och vet att han saknar körkort.
Polisbilen tar upp jakten samtidigt som föraren av flyktbilen kraftigt ökar hastigheten.
– I inledningen av förföljandet släpper flyktbilen ut tjock rök ur avgasröret för att försämra sikten för polispatrull, detta sker flertalet gånger, skriver en av polisinspektörerna i händelserapporten.
– Röken är otroligt tjock och detta gör att vi omgående tappar sikten och jag ser inte ens främre delen av polisbilen, skriver den andre polisinspektören i sin händelserapport.
Han skriver också:
– Detta medför otroligt stora risker för ingripande poliser och andra trafikanter. Jag som förare av polisbilen tappar all sikt på någon sekund, detta är en preparerad funktion som XXX har i sin bil och den har tidigare använts mot kollegor vilket gjort att de varit tvungna att stanna och släppa iväg XXX då de inte kunnat se något, detta har skett vid ett flertal tillfällen.
Färden går fort, stundtals uppmäts hastigheter på mellan 100-220 kilometer. Mannen är fast besluten om att inte låta sig stoppas av polisen.
Slutligen kan patrullen stoppa fordonet, föraren grips och bilen tas i beslag. När teknikerna undersöker fordonet kan de se att spolarvätskesystemet är manipulerat. När reglaget till vindrutetorkarna manövreras spolas inte spolarvätska på vindrutan, i stället pumpas vätska in i partikelfiltret på avgasröret som släpper ut vit rök.
I förhöret säger föraren av bilen att det inte är något han utfört. Förklaringen enligt honom är att tryckslangen till turbon är trasig, när han gasar släpps det in för mycket bränsle och det bildas rök eftersom bränslet inte hinner förbrännas.
När förhörsledaren läser upp teknikernas slutsats för mannen svarar han att han inte är någon mekaniker och inte utfört detta. När han köpte bilen fick han veta att spolarfunktionen inte fungerade men det är inget han åtgärdat.
Efter händelsen åtalades den då 30-årige föraren för flertalet brott, däribland grovt rattfylleri under påverkan av droger, men han åtalades även för blåljussabotage, rättegången har ännu inte ägt rum.