Kortare restid trots samma gamla tåg

Även gamla nattåget på Norrland krymper tid i och med Botniabanan. Två timmar kortare restid väntas det bli på Luleå-Stockholm.

OLÖNSAMT. Nattågen på övre Norrland behöver öka på antalet resenärer med mer än 30 procent för att nå nollresultat. Minskad budgetram för Rikstrafiken innebär nedläggning. FOTO: HÅKAN ZERPE

OLÖNSAMT. Nattågen på övre Norrland behöver öka på antalet resenärer med mer än 30 procent för att nå nollresultat. Minskad budgetram för Rikstrafiken innebär nedläggning. FOTO: HÅKAN ZERPE

Foto: Håkan Zerpe

Luleå2009-11-24 06:00
Det här gäller alltså ingalunda snabbtåg utan lok med traditionella vagnar.Med snabbtåg går det inom ett par år åka Umeå-Stockholm på sex timmar, om trafik kommer igång, och vore Norrbotniabanan färdig skulle Stockholm-Luleå ta omkring åtta timmar.SJ uppges studera utsikterna att köra snabbtåg över stor del av Norrlands kustland. Tågtrafiken blir dessutom ytterligare avreglerad och utländska företag kan komma att visa större intresse.Läget idag är att SJ kör två nattåg på stambanan på Göteborg-Norrbotten och Stockholm-Norrbotten. Sedan Botniabanan och Ådalsbanan står klara förändras trafiken.Ett av tågen ska då alltjämt gå på Stockholm-Norrbotten längs stambanan.Det andra tåget som avgår från Stockholm, och som i Gävle länkas ihop med det norrgående tåget från Göteborg, ska från hösten 2011 följa nya kustjärnvägen till Umeå, för vidare färd på den äldre järnvägen. Återresorna genomförs på motsvarande sätt. Det är detta tåg som ska kapa två timmar i restid. Stockholm-Luleå tar då elva timmar och 45 minuter.Enligt SJ beror det på ny och bättre järnväg samt minskad trängsel på stambanan.Två blir ett?
Frågan är hur det blir efter att SJ:s avtal om nattågen gått ut juni 2013. Ny upphandling ska ske.- Behovet av nattågstrafik kanske inte blir lika stort som i dag, men någon form av nattågstrafik blir det, säger Ronny Hörnvall, från upphandlaren Rikstrafiken.Operatören SJ tror på två nattåg, som nu. SJ har ökat resandet i lågkonjunktur, påpekar Björn Nilsson, vd i SJ Norrlandståg, och de som tar nattåget har andra önskemål med resan än andra kategorier resande, resonerar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om