Kortare restid trots samma gamla tåg
Även gamla nattåget på Norrland krymper tid i och med Botniabanan. Två timmar kortare restid väntas det bli på Luleå-Stockholm.
OLÖNSAMT. Nattågen på övre Norrland behöver öka på antalet resenärer med mer än 30 procent för att nå nollresultat. Minskad budgetram för Rikstrafiken innebär nedläggning. FOTO: HÅKAN ZERPE
Foto: Håkan Zerpe
Frågan är hur det blir efter att SJ:s avtal om nattågen gått ut juni 2013. Ny upphandling ska ske.- Behovet av nattågstrafik kanske inte blir lika stort som i dag, men någon form av nattågstrafik blir det, säger Ronny Hörnvall, från upphandlaren Rikstrafiken.Operatören SJ tror på två nattåg, som nu. SJ har ökat resandet i lågkonjunktur, påpekar Björn Nilsson, vd i SJ Norrlandståg, och de som tar nattåget har andra önskemål med resan än andra kategorier resande, resonerar han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!