Det var på ett av Luleås vård- och omsorgsboenden för äldre som misstankar uppstod om ett allvarligt missförhållande.
Kollegor till en provanställd person hörde hur hen uttryckte sig illa mot tre brukare i olika sammanhang under våren.
– Hen har talat nedsättande och respektlöst mot individerna, säger verksamhetschefen Katarina Morin som inte vill inte gå in på närmare detaljer kring vad det dåliga bemötande innebar.
Hur länge hade personen varit provanställd?
– Bara ett par veckor.
Anhöriga har informerats om händelserna på boendet och händelserna är Lex Sarah-anmälda till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
– Ett respektfullt och tryggt bemötande är grunden i all vård och omsorg. När detta brister agerar vi direkt. De äldre ska alltid känna sig trygga och värdigt behandlade, säger Katarina Morin.
Provanställningar sker regelbundet inom Luleås äldreomsorg när enhetscheferna inte är helt säkra på om personen kommer fungera på arbetsplatsen.
Enligt Morin hör det dock till ovanligheterna att anställningarna avbryts.
– Det är faktiskt första gången som vi behöver avsluta en provanställning på detta sätt men då vi jobbar med äldre personer är det jätteviktigt att de upplever ett gott bemötande från personalens sida.
Luleås äldreomsorg har svårt med att bemanna verksamheten, inte minst under semesterperioder, även om situationen ser stabil ut i sommar.
– Vi har haft tufft under våren med att rekrytera sommarvikarier men ändå lyckats lösa det ganska bra, säger Morin.
Verksamhetschefen konstaterar samtidigt att utbildningsnivån har sjunkit bland de som söker jobb, vilket kan innebära att inte alla som anställs har rätta kunskaperna vad gäller värdegrunder, bemötanden och dylikt.
– En utmaning inom alla våra verksamheter och just därför har vi startat ett kompetenscentrum inom kommunen, så att alla får en ordentlig grund innan de är ute i verksamheterna.
För bara några år sedan hade de jobbsökande andra kvalifikationer.
– Tidigare hade fler gått vårdutbildningar och var undersköterskor men så är det inte i samma utsträckning numera. Därför jobbar vi aktivt med att utbilda nya medarbetare, då vår ordinarie personal också får vara handledare. De gör ett fantastiskt arbete, säger Katarina Morin.