Kränkte sina passagerare

"De här nysvenskarna är tydligen viktigare än oss svenskar".Så förklarade busschauffören varför bussen var sen. Flera resenärer blev mycket illa berörda.

KRÄNKANDE. Det var på en av Veolias kustbussar som chauffören kom med kränkande uttalanden om några av passagerarna.

KRÄNKANDE. Det var på en av Veolias kustbussar som chauffören kom med kränkande uttalanden om några av passagerarna.

Foto: Norrbottens-Kuriren

Luleå2013-01-23 06:00

Marita Lundgren är en av resenärerna som reagerade kraftigt på busschaufförens uttalande i bussens mikrofon. Det var när hon var på väg hem till Piteå med kustbussen i måndags eftermiddag som incidenten utspelade sig.

Bussen avgick cirka tio minuter försenad från busstationen på Loet, eftersom man väntade in resenärer som kom med buss från Boden. När bussen stannade vid en hållplats i Luleå för att ta upp fler resenärer så tog chauffören upp mikrofonen och förklarade varför bussen var försenad. Det berodde på att bussen var tvungen att vänta in några nysvenskar som skulle hälsa på släktingar i Västerbotten sade chauffören.

- Han berättade att "de är mer värda än oss och mer värda än ni som jobbar på universitetet" och så. Det var som en skräckfilm, riktigt obehagligt.

- Han hängde ut den här familjen, han framförde sina egna åsikter om icke-svenskar. Då gick jag fram och sa att nu lägger du av, det här är inte okej, säger Marita Lundgren.

Hur reagerade han?

- Då blev han tyst. Man låter inte så där om människor som flyr från sina hemländer.

Bad om ursäkt
Busschauffören tog mikrofonen och bad om ursäkt och sade att det inte varit meningen att såra någon.

- Det var många som reagerade, kvinnan som satt framför mig blev väldigt illa berörd, säger Marita Lundgren.

Länstrafiken i Norrbotten och Veolia transport tar båda avstånd från chaufförens uttalande.

- Vi tar självklart avstånd från det här. Vi har nolltolerans mot kränkningar av våra resenärer, säger Lars Nilsson, trafikchef för länstrafiken i Norrbotten.

Flera tog illa vid sig
Lars Nilsson bekräftar att flera resenärer har hört av sig. Länstrafiken har inga egna chaufförer anställda utan bussförarna är anställda av entreprenörerna, i det här fallet Veolia transport.

- Jag beklagar att det blivit så här, det är inte alls våra värderingar. Jag tycker det är jättebra att det är någon som ställer sig upp och säger till, säger Lars-Åke Wågström, Veolia transport i Umeå.

En arbetsledare har pratat med chauffören, eftersom Lars-Åke Wågström var i Stockholm under tisdagen. Wågström tycker att det är bra att chaufförerna förklarar varför bussen är sen.

- Hans ordval och det han säger är ju inte acceptabelt.

Medger chauffören att han uttryckt sig på det här sättet?

- I det stora hela har han ju sagt det. Jag har ingen anledning att misstro henne. Jag tycker att det är jättebra att en privatperson har civilkurage. Sedan beklagar jag verkligen för nysvenskarna att det blev så här, det är inte acceptabelt hos oss, säger Lars-Åke Wågström.

Kommer det här att leda till konsekvenser för busschauffören?

- Det sköter jag internt. Vi har invandrade förare som kör jättebra hos oss. Vi måste lyfta upp våra värderingar och tala om för övrig personal att det här inte är acceptabelt, repeterar Lars-Åke Wågström.

Vad säger chauffören?

- Han mår jättedåligt över det som inträffat. Tanken var inte att det skulle bli så här, säger Lars-Åke Wågström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om