– De är gamla och omoderna. Både miljön och säkerheten åsidosätts på ett allvarligt sätt, säger Peter Frankkila, skyddsombud vid F 21.
I skrivelsen står bland annat: "Här talar vi då om fordon med 70-talsteknik, ytterst tveksamt krockskydd och inre säkerhet helt utan krockkuddar och sidopåkörningsskydd. Avsaknad av ABS-bromsar, katalysator m.m. Däcken är av synnerligen dålig kvalité och saknar dubbar. De är definitivt inte miljövänliga i avgaserna och de slukar 3-6 liter bensin/mil beroende på last, fart och temperatur".
– Det är helt oacceptabelt att köra på vintern till exempelvis Jokkmokk med de här bilarna, säger Frankkila.
De så kallade "Dallas-Jeeparna" härstammar från det kalla krigets tid, då försvaret tillämpade "rörlig klargöring". Det vill säga att man spred ut flygplanen på olika vägbaser.
När tiderna förändrades försvann även Jeeparna. Några såldes eller skrotades. Andra blev kvar men låstes in. Men för två år sedan började Försvarsmakten praktisera rörlig klargöring igen och då åkte de numera nästan veteranklassade bilarna fram igen också.
Brevet till Överbefälhavaren har föregåtts av en längre kamp från skyddsombuden där man krävt att Försvarsmakten ska köpa in nya, ändamålsenliga fordon.
– Vi har inte fått något svar alls och då ville vi ställa det på sin spets. Händer inget nu heller överväger vi att införa skyddsombudsstopp och vända oss till arbetsmiljöverket, säger Peter Frankkila.