Skrivelsen kommer från Björn Laike som är vd för rederiet Transbulk 1904 AB. I skrivelsen kritiserar Laike de taxor som tas ut av det kommunägda bogserbåtsbolaget.
Rederiets fartyg ligger ofta på cirka 75.000 ton dödvikt och enligt bestämmelserna i Luleå hamn ska dessa assisteras av tre bogserare vid ankomst och avgång. Men fartygen lossar ofta vid Victoriahamnen för att sedan lasta vid LKAB:s malmkaj på Sandskär. Och vid flytten mellan kajerna tillämpas samma taxa och antal bogserbåtar som vid en ankomst från havet.
Rederiet ber kommunen se över dessa regler då de anses onödigt med tre bogserbåtar vid denna förflyttning. Den sker med olastat fartyg och har gjorts med bara två bogserare när hamnens tredje varit upptagen av annat. "Dessa förhalningar har gått alldeles utmärkt", skriver Laike.
Han vill även att bogserbåtsbolaget ser över de tillägg som praktiseras under helger då hamnen ska ha verksamhet dygnet runt hela veckan.
Allt detta är extra kostnader för rederiet som dock i första hand drabbar dess kunder, i detta fall SSAB och LKAB. Kostnader motsvaras inte heller av några utlägg för bogserbåtsbolaget – "för oss verkar den dessutom ologisk och endast ett sätt för bogserbåtsbolaget att få extrainkomster utan egna merkostnader", skriver Björn Laike.
Kopior av brevet har skickats till SSAB, LKAB, Sjöfartsverket och kommunledningen.