I M, KD, L och SD samarbetsavtal, det sÄ kallade Tidöavtalet, lÀgger partierna fram en lÄng rad förslag till förÀndringar inom kriminalpolitiken. Flera av förslagen syftar till att bekÀmpa gÀngkriminalitet. Det handlar bland annat om hemliga tvÄngsmedel i preventivt syfte, anonyma vittnen, visitationszoner och att kunna utvisa gÀngkriminella utan dom.
Förslagen har fÄtt kritik frÄn experter i stadsrÀtt och straffrÀtt som menar att flera av förslagen riskerar att urholka rÀttssÀkerheten.
Advokaten Magnus Söderlind Àr Àven han tveksam till flera av förslagen.
â Man kan inte undgĂ„ att dra parallellerna till Orwells 1984 nĂ€r man ser vissa av de hĂ€r förslagen. Det osar pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt ett totalitĂ€rt synsĂ€tt pĂ„ medborgare, lag och rĂ€tt det hĂ€r dokumentet, sĂ€ger han.
Förslaget om anonyma vittnen Àr ett slag i luften eftersom ett sÄdant vittne i praktiken inte kommer att nÄgot bevisvÀrde vid ett Ätal, menar Söderlind.
â Hur ska rĂ€tten kunna bedöma tillförlitligheten och trovĂ€rdigheten bland de uppgifter som lĂ€mnas om man helt saknar kĂ€nnedom om vem personen Ă€r, eller kontexten den gjort sina iakttagelser? Det blir ett fullstĂ€ndigt menlöst bevismedel. Det Ă€r ingenting jag tror pĂ„ och jag tror inte heller det hĂ€r Ă€r nĂ„got som i slutĂ€ndan kommer att genomföras.
â Det man dĂ€remot ska lĂ€gga fokus pĂ„ Ă€r att det givetvis finns ett stort behov i det hĂ€r landet att fĂ„ mĂ€nniskor att vĂ„ga vittna, framför allt vad gĂ€ller gĂ€ngrelaterad brottslighet. Det vi borde se över Ă€r det vittnesskyddsprogram vi har i dag. För det lĂ€mnar en del övrigt att önska. Vi borde ha ett mer omfattande och mer ingripande vittnesskyddsprogram som faktiskt skyddar mĂ€nniskor som vĂ„gar vittna och att de ocksĂ„ ombesörjs av det allmĂ€nna, sĂ€ger Magnus Söderlind.
Samarbetspartierna vill Àven att det ska bli obligatorisk hÀktning i fler fall. GrÀnsen för obligatorisk hÀktning, ska enligt förslaget, gÀlla för de brott dÀr ministraffet Àr ett Ärs fÀngelse. En sÀnkning frÄn dagens krav pÄ ett ministraff pÄ tvÄ Ärs fÀngelse.
â Vad det hĂ€r innebĂ€r praktiskt Ă€r att det blir lĂ€ttare att hĂ€kta mĂ€nniskor. Jag Ă€r tveksam till att det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt har pĂ„verkan pĂ„ bekĂ€mpningen av gĂ€ngbrottsligeten â jag har svĂ„rt att se den kopplingen. För om man tittar till de brott som man avser bekĂ€mpa, det vill sĂ€ga gĂ€ngbrottsligheten, sĂ„ rör det sig nĂ€stan uteslutande om brott som Ă€ndĂ„ redan i dag har ett minimistraff pĂ„ tvĂ„ Ă„rs fĂ€ngelse, sĂ€ger Magnus Söderlind.
â Den enda synpunkten jag har Ă€r att det kommer att leda till ökat antal hĂ€ktningar. Det Ă€r vĂ€l avsikten med det hela, sĂ€ger rĂ„dman Benny Wernqvist och tillĂ€gger:
â HĂ€ktena Ă€r redan överfulla, sĂ„ vi kommer att behöva bygga fler hĂ€kten eller öka de vi har.
Den nya regeringen vill göra det möjligt att avlyssna mÀnniskor utan misstanke om brott för att förhindra och upptÀcka brott i kriminella nÀtverk.
â Det dĂ€r vill jag höra konkretiseras. Om man inte sjĂ€lv Ă€r misstĂ€nkt för brott Ă€r man dĂ„ misstĂ€nkt för samröre med folk som hĂ„ller pĂ„ med allvarlig brottslighet. Man kan vĂ€l inte rimligen hemligen avlyssna nĂ„gon som inte Ă€r föremĂ„l för nĂ„gon form av egen brottsmisstanke â det verkar underligt, sĂ€ger Benny Wernqvist.