Kryssning med missledande reklam

Birka cruises körde på grund när man på en webbsajt marknadsförde sin kryssning till Härnösand och Luleå med rubriken "Höga kusten och midnattssol".

Fick bakläxa. Birka cruises kryssning till bland annat Luleå kommer visserligen gå i sommarljus men någon midnattssol bjuds det inte på.

Fick bakläxa. Birka cruises kryssning till bland annat Luleå kommer visserligen gå i sommarljus men någon midnattssol bjuds det inte på.

Foto: Montage

LULEÅ2017-05-05 14:17

Kryssningsföretaget kritiseras nämligen av Reklamombudsmannen för vilseledande marknadsföring, eftersom ingen del av kryssningen är på en sådan breddgrad att midnattssol inträffar.

Företagets förklaring är att det blivit ett misstag när annonsen producerades. Den korrekta formuleringen skulle egentligen ha varit "Höga kusten och midnattssolens land" men kortades av misstag ned.

Reklamombudsmannen köper dock inte förklaringen eftersom det i texten finns formuleringen ”Upptäck världsarvet Höga Kusten med strandhugg i Härnösand och midnattssol i Luleå under en unik kryssning (...)".

Reklamombudsmannen är ingen myndighet utan en stiftelse inrättad av näringslivet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om