Kunskap krävs för att lyckas med affärer i Kina
Stora affärsmöjligheter finns på den kinesiska marknaden för den företagare som tar sig den tid som krävs för att lyckas.Det var budskapet som trummades ut på ett seminarium om affärsmöjligheter i Kina.
Kina är i dag världens näst största ekonomi om man använder köpkraften som mått. Om man i stället använder växelkursen som mått så motsvarar den kinesiska ekonomin ungefär en tredjedel av den japanska ekonomin berättade Martin Sjöberg, konjunkturbedömare på Nordea.
Kina har ett stort överskott i sin utrikeshandel, framförallt mot USA och EU och det skapar spänningar mellan länderna. USA anser att den kinesiska valutan, yuan, är för lågt värderad gentemot dollarn. I juli förra årets släppte den kinesiska centralbanken efter litet grann, vilket resulterade i att yuanen stärktes med två procent mot dollarn.
- Man tar små, små steg mot en marknadsstyrd valuta, konstaterade Martin Sjöberg.
Vissa bedömare anser att yuanen borde uppvärderas med 50 procent gentemot dollarn, vilket skulle få dramatiska konsekvenser för den exportorienterade kinesiska ekonomin. För att upprätthålla växelkursen går den kinesiska centralbanken in och stödköper amerikanska dollar. Det har lett till att Kina nu har världens största valutareserv.
Från kinesiska ambassaden i Stockholm medverkade undersekreterare Miao som berättade om den kinesiska regeringens politik för att stödja små- och medelstora företag. Regeringen är medveten om de växande klyftorna i landet, både när det gäller skillnaden mellan storstäder och landsbygd och skillnaden mellan den expansiva kustregionen i öster och de fattigare västra provinserna. Skatterabatter och andra stödformer ska få fart på den ekonomiska utvecklingen i västra Kina, berättade Miao.
- De kommande fem åren kommer vi att se stora kapitalflöden från städerna till landsbygden, sade undersekreterare Miao.
Företagaren Gunnar Liljedahl berättade kortfattat om hur Liko letat leverantörer på den kinesiska marknaden för olika produkter. Ett råd han gav publiken var att vara mycket tydlig i kommunikationen med kineserna. Ritningar och instruktioner får inte lämna något utrymme för egna tolkningar, för då kan det bli fel. Ett annat gott råd han lämnade var att företagaren måste ta god tid på sig för att lyckas.
- Den tiden måste man ta, annars kommer man inte i mål, summerade han.
Exportutveckling Norrbotten är ett projekt som finansieras av länsstyrelsen i Norrbotten, Almi företagspartner Norrbotten, Längmanska företagarfonden, Luleå och Piteå kommun samt EU:s strukturfonder via mål 1.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!