Kuriren laddar för nya tryckeriet
Norrbottens-Kuriren redovisar en vinst för 2006 på över 11 miljoner kronor.Pengarna läggs undan inför satsningen på nytt tryckeri, där Kuriren bara blir en av användarna.
Fast samtidigt som papperstidningarna krymper i antalet sålda exemplar tilltar papperspengarna i kassaskrinet.
Kuriren känner av högkonjunkturen, omsättningen ökade förra året till 122 miljoner kronor och resultatet efter finansnetto skrevs till 11,4 miljoner kronor. Då talar vi rekordnivå.
Fyllt på
- Tidningen har på några år gått från noll till att ha över 50 miljoner kronor i kassan. Ägarna är imponerade över den utveckling som varit under ett antal år. Vi är bland annat imponerade över utbyggnaden av webbtidningen, sade Norrbottens-Kurirens ordförande Björn Jakobsson i går, efter ett styrelsemöte där räkenskaperna hanterats.
Ägaren är Norrköpings Tidningar, med Björn Jakobsson som koncernchef, och ägaren kräver inte heller i år aktieutdelning från Kuriren.
- Likviditetsproblem är något Norrköpings Tidningar inte lider av. Det är ett av skälen. Det andra är att vi är ägare av Norrbottens-Kuriren till hundra procent. Det spelar ingen roll var pengarna ligger, motiverade Björn Jakobsson.
Kuriren behöver enligt ägaren en stor kassa till nytt tryckeri.
Alla för en
- Huvudalternativet är en strukturell lösning som är bra för fyra tidningar, sade Björn Jakobsson igår.
Det innebär att spåret med värste konkurrenten NSD som partner finns kvar.
Piteå-tidningen är involverat som delägare i NSD. Likaså är tidningen Norra Västerbotten part i samtalen.
Ett annat alternativ är att Kuriren och Norra Västerbotten bygger nytt tillsammans, sannolikt i Luleås utkant.
Björn Jakobsson, och han är inte ensam om åsikten i branschen, anser att tidningar av idag inte har råd att hålla sig med egen infrastruktur, om nu ordet kan begagnas i sammanhanget.
- Jag tror konkurrensen framöver står mellan seriös och oseriös journalistik. Då ska de seriösa samordna och sedan satsa på det journalistiska. Konkurrensen finns kvar, men vi ska hitta ett samarbete så att tidningarna kan utvecklas. Vi ser i dag hur seriös morgonpress tappar. Samtidigt har de traditionella tidningarna en viktig samhällsfunktion att fylla, resonerade Björn Jakobsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!