Kurirens digitala upplaga växer

Kurirens digitala prenumeranter blir allt fler – och för första gången på flera år minskar inte Norrbottens Medias totala upplaga.

Norrbottens Medias redaktionschef Åsa Junkka gläds åt trendbrottet.

Norrbottens Medias redaktionschef Åsa Junkka gläds åt trendbrottet.

Foto: Jonas Andersson

Luleå2019-03-07 20:17

TS har släppt upplagesiffrorna för 2018, som visar att Norrbottens-Kurirens totala upplaga är 15 700. Det är ett tapp med 200 jämfört med 2017.

Däremot ökade den digitala upplagan med 300, från 800 till 1 100.

– Roligt att norrbottningarna tycker om det vi gör och är villiga att betala för bra journalistik, säger Norrbottens Medias redaktionschef Åsa Junkka.

Eftersom NSD:s totala upplaga ökade med 200 står titlarnas gemensamma totala upplaga stilla. Att den inte minskar är ett trendbrott, efter flera år av negativ utveckling för både Kuriren och NSD.

– Förhoppningsvis börjar kurvan vända uppåt nu. Jag tror att det är så, säger Åsa Junkka.

NSD:s digitala upplaga växte under året från 1 600 till 2 200.

Norrbottens Medias egna siffror visar att den gemensamma digitala upplagan ökade med 37 procent (från 5 113 till 7 026) mellan januari 2018 och januari 2019. Intäkterna från den digitala upplagan ökade med 75 procent under samma period.

– Det gör det möjligt för oss att fortsätta bevaka Norrbotten och göra journalistik.

Åsa Junkka tycker att det går att tala om 2018 som ett genombrottsår för Kurirens och NSD:s digitala upplagor.

– Absolut. Det var också ett år där även pappersprenumeranter använde oss digitalt, till exempel för att titta på livesport eller följa med i nyhetsflödet vid fler tillfällen under dygnet.

Printupplagornas intäkter sjönk med 1,7 procent under året.

– Pappersupplagan är fortfarande jättestark, men det är inte där vi har vår största tillväxt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om