Kustbussarna en höjdarfråga

Veolia ska köra längs Norrlandskusten i nya bussar. Uppstickaren Centrala buss och Y-buss färdas också i nya fordon.Skillnaden är höjden.

Luleå2011-01-05 06:00

Veolia, som vann länstrafikupphandlingen om trafiken på Haparanda-Umeå, med möjlighet att ta sig till Sundsvall, inför ett 20-tal nya bussar. Två våningar gäller. Den höjden gällde också på gamla bussar.

Centrala buss och Y-buss samarbetar om den konkurrerande kusttrafik som inleds på måndag och har beställt tre Volvo-bussar. En våning gäller.

- Kunder känner sig otrygga vid resande med dubbeldäckare, säger Leif Drugge, Centrala Buss, och Nicklas Lindersson, Y-buss.

Bra komfort
- Det är inte den bild jag har. Många uppskattar tvåvåningsbussar och anser att de har en bra komfort, säger Arne Andersson, vd i Länstrafiken i Norrbotten.

Den trafik Veolia ska utföra gäller åtta år framåt. Det här är den kända kusttrafiken som funnits redan långt tidigare.

Centrala buss och Y-buss kör på Luleå-Umeå, med möjlig fortsättning till Stockholm. Centrala Buss är en sammanslutning med 22 delägare och de som i praktiken ska köra är Alviks trafik samt Brändöbussen.

Centrala buss och Y-buss säger sig ha gjort en lång studie och tagit reda på vilka tider kunderna frågar efter samt hur Luleåborna ser på att ta sig till Umeå. De vill inte in i byarna. Bussarna ska i hög grad gå raka vägen, ingen sväng in i Byske.

Ännu finns oklarheter. Det är till exempel inte avtalat om att konkurrenten Centrala buss/Y-buss kan gå in på busstationerna i Luleå och Piteå utan bussarna står på gatan.

Likaså gäller frågetecken kring godshanteringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om